Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palveluiden tuotteistaminen tutkimuslaitoksissa

Sillman, Pauli (2015)

 
Avaa tiedosto
Pauli_Sillman.pdf (496.9Kt)
Lataukset: 


Sillman, Pauli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512503
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin tutkimuslaitoksien palveluiden markkinointia ja palveluiden tuotteistamista niiden Internet-sivujen kautta. Markkinointinäkökulmana on B-to-B eli yritysten välinen markkinointi.

Tutkimusongelmana on tutkia rahoitusmahdollisuuksia julkisrahoitteisille organisaatioille. Rahoitusta on vaikeampi saada, koska valtion myöntämä rahoitus on vähentynyt huomattavasti viime vuosina. Rahoitusta saadaan suoraan valtion budjetista ja valtiorahoitteisesta Tutkimusakatemiasta. Tutkimuslaitoksille on tärkeää saada palveluitaan tuotteistettua, jotta on mahdollista saada myytyä asiantuntijapalveluita eri muodoissa asiakkaille ja näin saadaan tehtyä liiketoimintaa.

Teoriaosuudessa käsitellään palveluiden tuotteistamista ja suunnittelua, palvelumuotoilua sekä palveluiden markkinointia yrityksille. Teoriaosuus on pohjana palveluiden tuotteistamisen ymmärtämiselle.

Tutkimuslaitoksien Internet-sivuja vertailemalla tuli esille suuri vaihtelevuus kaupallisissa palvelutuotteissa. Jotkin organisaatiot ovat monipuolisesti tuotteistaneet omat palvelunsa. Toiset organisaatiot ovat tuottaneet kuluttajille erilaisia ilmaisia palveluita, joista on hyötyä kuluttajille ja muille asiantuntijoille, pääpaino tulevaisuudessa tulee olemaan maksullisissa palveluissa.

Työn tuloksena on tehty työkaluja organisaatioille, joiden on tarvetta tehdä palveluiden tuotteistamista. Työkaluista on pyritty tekemään helppokäyttöisiä. Tutkimuslaitokset voivat tuoda omaa osaamistaan ja työtään helpommin esille asiakkaille.

Palveluiden tuotteistamiseen on arviointimenetelmiä, joiden avulla voidaan päätellä kuinka pitkälle organisaatio on saanut tuotteistettua omien asiantuntijoidensa työn. Teoriaosuutta esittelemällä ja työkaluja käyttämällä voidaan saada organisaation asiantuntija alkamaan kehittämään oman työnsä tuotteistamista. Palvelumuotoilu ja palveluiden tuotteistaminen ovat tärkeitä asiakkaankin näkökulmasta, jotta asiakkaan on helppoa ostaa eri palveluita ja jotta ostaja ja myyjä ymmärtävät samalla tavalla hankittavan palvelun. Asiantuntijan on hankala myydä omaa osaamistaan tilanteissa, joissa hänellä on vaikeuksia kertoa asiakkaalle asiantuntemuksestaan ja siitä, mitä sen avulla voidaan saada aikaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste