Mobiilipelin konseptointi ja toteutuksen suunnittelu Libgdx-sovelluskehyksellä
Holanne, Aaron (2015)
Holanne, Aaron
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512520
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella mobiililaitteille suunnattu kaksiulotteinen peli ja miettiä sen toteutusta Libgdx-sovelluskehyksellä. Suunnitelman pohjaksi tutkittiin menestyviä mobiilipelejä, mobiilipelien markkinoita sekä Libgdx-sovelluskehystä.
Teoriaosuudessa eriteltiin menestyvien mobiilipelien ominaisuuksia sekä tutkittiin mobiilipelien monetisaatiota ja asiakassegmentointia. Menestyvillä mobiilipeleillä osoittautui olevan selkeitä yhteisiä ominaisuuksia sekä pelattavuudessa että sisällössä. Monetisaatiotutkimuksessa havaittiin kolme mobiilipeleille tyypillistä monetisaatiostrategiaa: ilmainen peli, maksullinen peli ja mobiilimainonta, joista ilmainen peli -strategia on ylivoimaisesti suosituin. Mobiilipelien asiakassegmentoinnissa saatiin selville, että valtaosa pelaajista ei laita rahaa pelaamiseen ja jäljelle jäävä pieni osuus jakautuu innokkaisiin ostajiin ja vastahakoisiin ostajiin. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin Libgdx-sovelluskehyksen tarjoamiin ominaisuuksiin kaksiulotteisen mobiilipelin kehityksen näkökulmasta.
Tutkimustyön pohjalta tehtiin suunnitelma, joka kattaa pelin idean, ominaisuudet ja pelaamisen sekä toteutuksen Libgdx-sovelluskehyksellä. Peliin suunniteltiin ominaisuuksia, jotka nousivat esille tutkittaessa menestyviä mobiilipelejä. Mobiilipelien markkinatutkimuksen pohjalta pelin monetisaatiostrategiaksi valittiin ilmainen peli -strategia. Pelin toteutus suunniteltiin sellaisten ominaisuuksien mukaan, joita Libgdx-sovelluskehys tarjoaa kaksiulotteisen mobiilipelin kehitykseen. Opinnäytetyön tutkimusten perusteella laaditun suunnitelman pohjalta voidaan siirtyä saumattomasti käytännön toteutukseen.
Teoriaosuudessa eriteltiin menestyvien mobiilipelien ominaisuuksia sekä tutkittiin mobiilipelien monetisaatiota ja asiakassegmentointia. Menestyvillä mobiilipeleillä osoittautui olevan selkeitä yhteisiä ominaisuuksia sekä pelattavuudessa että sisällössä. Monetisaatiotutkimuksessa havaittiin kolme mobiilipeleille tyypillistä monetisaatiostrategiaa: ilmainen peli, maksullinen peli ja mobiilimainonta, joista ilmainen peli -strategia on ylivoimaisesti suosituin. Mobiilipelien asiakassegmentoinnissa saatiin selville, että valtaosa pelaajista ei laita rahaa pelaamiseen ja jäljelle jäävä pieni osuus jakautuu innokkaisiin ostajiin ja vastahakoisiin ostajiin. Lisäksi teoriaosuudessa perehdyttiin Libgdx-sovelluskehyksen tarjoamiin ominaisuuksiin kaksiulotteisen mobiilipelin kehityksen näkökulmasta.
Tutkimustyön pohjalta tehtiin suunnitelma, joka kattaa pelin idean, ominaisuudet ja pelaamisen sekä toteutuksen Libgdx-sovelluskehyksellä. Peliin suunniteltiin ominaisuuksia, jotka nousivat esille tutkittaessa menestyviä mobiilipelejä. Mobiilipelien markkinatutkimuksen pohjalta pelin monetisaatiostrategiaksi valittiin ilmainen peli -strategia. Pelin toteutus suunniteltiin sellaisten ominaisuuksien mukaan, joita Libgdx-sovelluskehys tarjoaa kaksiulotteisen mobiilipelin kehitykseen. Opinnäytetyön tutkimusten perusteella laaditun suunnitelman pohjalta voidaan siirtyä saumattomasti käytännön toteutukseen.