Erilaisia koulukirjastoja : kyselytutkimus Vaski-alueen peruskoulujen koulukirjastoista
Jukarainen, Julia (2015)
Jukarainen, Julia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512547
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään koulukirjaston ominaisuuksia, tehtäviä sekä koulukirjastoa koskevia ohjeistuksia. Yksi merkittävimmistä koulukirjaston erityispiirteistä on aineiston ja palvelujen kohdentaminen koululle. Ideaalitapauksessa koulukirjasto sijaitsee joko koulun alueella tai sen läheisyydessä, ja sen hyödyntäminen koulupäivän aikana on helppoa.
Suomessa koulukirjastot eivät ole pakollisia, eikä niihin kohdistu valvontaa. Koulukirjaston perustaminen ja ylläpito ovatkin esimerkiksi koulun, kunnan- tai kaupunginkirjaston oma-aloitteisuuden varassa.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin kyselytutkimus Varsinais-Suomen kirjastokimpan kuntien peruskouluille. Kyselytutkimuksessa pyrittiin selvittämään, minkä verran alueella on koulukirjastoja, ja millä tavoin niiden tilat, kokoelma, hoito, käyttö ja kehitys on toteutettu.
Kysely kertoi, että alueella on monenlaisia koulukirjastoratkaisuja. Vastausten perustella rakennettiin neljä eri koulukirjastotyyppiä. Suurin osa vastaajakoulujen koulukirjastoista on joko kunnan ylläpitämiä tai koulun omia koulukirjastoja, joilla on erillinen tai selvästi rajattu tila, kirjasto-opettaja tai säännöllisesti paikalla oleva kirjastoammattilainen sekä oma budjetti. Seuraavaksi eniten löytyi koulukirjastotyyppiä, jossa koulukirjasto on koulun oma, kokoelmaa päivitetään kerran vuodessa ja sen hoidosta vastaa kirjasto-opettaja. Budjetti on usein pieni tai sitä ei ole. Viidesosalla vastaajakouluista oli kirjakokoelma, jolla ei välttämättä ole erillistä tilaa, ja jota ei päivitetä. Budjettia ei ole, ja kokoelmaa hoitamaan saattaa olla nimetty kirjasto-opettaja. Pieni osa vastaajakouluista käytti koulukirjastonaan koulurakennuksessa tai sen läheisyydessä sijaitsevaa yleistä kirjastoa.
Kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että yli puolet vastaajista oli kiinnostunut alueellisesta yhteistyöstä muiden koulukirjastojen kanssa. Opinnäytetyön lopussa esitetään ideoita siitä, mitä yhteistyö voisi pitää sisällään.
Suomessa koulukirjastot eivät ole pakollisia, eikä niihin kohdistu valvontaa. Koulukirjaston perustaminen ja ylläpito ovatkin esimerkiksi koulun, kunnan- tai kaupunginkirjaston oma-aloitteisuuden varassa.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin kyselytutkimus Varsinais-Suomen kirjastokimpan kuntien peruskouluille. Kyselytutkimuksessa pyrittiin selvittämään, minkä verran alueella on koulukirjastoja, ja millä tavoin niiden tilat, kokoelma, hoito, käyttö ja kehitys on toteutettu.
Kysely kertoi, että alueella on monenlaisia koulukirjastoratkaisuja. Vastausten perustella rakennettiin neljä eri koulukirjastotyyppiä. Suurin osa vastaajakoulujen koulukirjastoista on joko kunnan ylläpitämiä tai koulun omia koulukirjastoja, joilla on erillinen tai selvästi rajattu tila, kirjasto-opettaja tai säännöllisesti paikalla oleva kirjastoammattilainen sekä oma budjetti. Seuraavaksi eniten löytyi koulukirjastotyyppiä, jossa koulukirjasto on koulun oma, kokoelmaa päivitetään kerran vuodessa ja sen hoidosta vastaa kirjasto-opettaja. Budjetti on usein pieni tai sitä ei ole. Viidesosalla vastaajakouluista oli kirjakokoelma, jolla ei välttämättä ole erillistä tilaa, ja jota ei päivitetä. Budjettia ei ole, ja kokoelmaa hoitamaan saattaa olla nimetty kirjasto-opettaja. Pieni osa vastaajakouluista käytti koulukirjastonaan koulurakennuksessa tai sen läheisyydessä sijaitsevaa yleistä kirjastoa.
Kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että yli puolet vastaajista oli kiinnostunut alueellisesta yhteistyöstä muiden koulukirjastojen kanssa. Opinnäytetyön lopussa esitetään ideoita siitä, mitä yhteistyö voisi pitää sisällään.