Matka tanssinopettajaksi : ajatuksia opettajuudesta ja ammatti-identiteetistä
Suova, Karita (2015)
Suova, Karita
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312285
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjallinen osa tanssinopettajan tutkinnon (AMK) taiteellisesta opinnäytetyöstä. Taiteellinen osa opinnäytetyöstäni on soolokoreografia Muistot aikansa kulkeneet. Teos esitettiin toukokuussa 2015 Turun AMK:n Taideakatemian Köysiteatterissa järjestetyssä Köydet irti! – festivaalissa.
Opinnäytetyön kirjallinen osio käsittelee tanssinopettajan ammatti-identiteetin muodostumista. Tanssinopettajan ammatti ei rajaudu pelkkään tanssiliikkeiden opettamiseen, vaan siihen liittyy lukuisia eri osa-alueita, joista kukin vaikuttaa ammatti-identiteettiin ja omaan opettajuuteen. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää omia ajatuksia identiteetin muodostumisesta ja ymmärtää tanssinopettamisen monipuolisuutta ja mitä opettajuus vaatii omalta persoonalta.
Opinnäytetyössä pohditaan tanssin vaikuttamista identiteettiin ja kuinka harrastuksesta tulee ammatti ja elämäntapa. Tanssialalla olevilta kuulee usein sanottavan, että tanssinopettajan työ on kutsumustyö. Tutkielmassa pohditaan asioita, jotka vahvistavat omaa ammatti-identiteettiä. Opinnäytetyössä haastatellaan tanssin ammattilaisia, jotka jakavat omia ajatuksia tanssinopettajana olemisesta.
Tanssinopettajan työ vaatii pitkäjänteisyyttä, intohimoa, taitoa ja tietoa. Opettajan ammatti-identiteettiin vaikuttavat monet asiat, eikä ammatti-identiteetti pysy välttämättä aina samanlaisena. Kokemukset ja työn tekemisen pitkäjänteisyys muovaa jokaisesta opettajasta erilaisia alan ammattilaisia. Ammatti-identiteettiin kohdistuvien kriisien voittaminen ja omien työtapojen kyseenalaistaminen vie opettajuutta aina askeleen eteenpäin.
Opinnäytetyön kirjallinen osio käsittelee tanssinopettajan ammatti-identiteetin muodostumista. Tanssinopettajan ammatti ei rajaudu pelkkään tanssiliikkeiden opettamiseen, vaan siihen liittyy lukuisia eri osa-alueita, joista kukin vaikuttaa ammatti-identiteettiin ja omaan opettajuuteen. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää omia ajatuksia identiteetin muodostumisesta ja ymmärtää tanssinopettamisen monipuolisuutta ja mitä opettajuus vaatii omalta persoonalta.
Opinnäytetyössä pohditaan tanssin vaikuttamista identiteettiin ja kuinka harrastuksesta tulee ammatti ja elämäntapa. Tanssialalla olevilta kuulee usein sanottavan, että tanssinopettajan työ on kutsumustyö. Tutkielmassa pohditaan asioita, jotka vahvistavat omaa ammatti-identiteettiä. Opinnäytetyössä haastatellaan tanssin ammattilaisia, jotka jakavat omia ajatuksia tanssinopettajana olemisesta.
Tanssinopettajan työ vaatii pitkäjänteisyyttä, intohimoa, taitoa ja tietoa. Opettajan ammatti-identiteettiin vaikuttavat monet asiat, eikä ammatti-identiteetti pysy välttämättä aina samanlaisena. Kokemukset ja työn tekemisen pitkäjänteisyys muovaa jokaisesta opettajasta erilaisia alan ammattilaisia. Ammatti-identiteettiin kohdistuvien kriisien voittaminen ja omien työtapojen kyseenalaistaminen vie opettajuutta aina askeleen eteenpäin.