Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Jäsenyyden lisäarvo ja sen kehittäminen MPI Finland yhdistyksessä
Manner, Sami (2015)
Manner, Sami
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912866
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Meeting Professionals International Finland Chap-terille. Kyseessä on tapahtuma- ja koulutusalan yhdistys, joka palvelee alan ammattilaisia erilaisilla koulutustilaisuuksilla ja muilla oheispalveluilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkas-tella MPI Finlandin jäsenten kokemaa lisäarvoa yhdistykseen kuulumisesta sekä toimenpide-ehdotusten muodostaminen, joiden avulla olisi mahdollista tuottaa huomattavaa lisäarvoa jäsenille tulevaisuudessa.
Tutkimus auttaa toimeksiantajaa heidän omissa tavoitteissaan, jotka ovat yhdistyksen hou-kuttelevuuden ja jäsenmäärän lisääminen sekä jäsentyytyväisyyden kehittäminen tulevaisuu-dessa. MPI Finland Chapter kilpailee jäsenistä suoraan kolmen muun yhdistyksen kanssa, jotka toimivat osittain samalla alalla. Kilpailu jäsenistä on tiukkaa ja siitä syystä toimeksiantajan tulee pystyä kehittymään ja hankkimaan uusia jäseniä, jotta toiminta voi jatkua mielekkäänä myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin verkostoitumiseen, kaupallisen arvon luomiseen ja yhdistystoimintaan. Lähteinä käytettiin aiheisiin liittyviä kansainväliä ja kotimaisia kirjalähteitä ja luotettavia sähköisiä lähteitä. Kyseessä tietoperustan tarkoituksena oli antaa toimek-siantajalle hyödyllistä tietoa, jonka avulla se voi kehittää toimintaansa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisina havainnointeina ja haastatteluina sekä kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Havainnoinnit suoritettiin kahdessa toimeksiantajan järjestämässä koulu-tustilaisuudessa. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina, joissa viittä yhdistyksen jäsentä haastateltiin puhelimitse, kasvotusten ja VoIP-palvelu Skypen kautta.
Tutkimustulosten perusteella yhdistyksen jäsenet ovat pääosin hyvin tyytyväisiä jäsenyyden tuottamaan lisäarvoon. Useita kehityskohteita kuitenkin löytyi. Tulosten perusteella tulisi pa-rantaa palvelujen tarjoajat -jäsenryhmän tyytyväisyyttä, vaihdella tilaisuuksien järjestämisai-koja, ottaa paremmin ulkopaikkakuntalaiset huomioon ja saada aktiivisemmaksi tilaisuuksien yleisöä. Verkostoituminen ja uuden oppiminen koettiin tärkeimmiksi tekijöiksi tilaisuuksiin osallistumisessa. Jäsenet olivat erittäin valmiita suosittelemaan jäsenyyttä muille.
Tutkimus auttaa toimeksiantajaa heidän omissa tavoitteissaan, jotka ovat yhdistyksen hou-kuttelevuuden ja jäsenmäärän lisääminen sekä jäsentyytyväisyyden kehittäminen tulevaisuu-dessa. MPI Finland Chapter kilpailee jäsenistä suoraan kolmen muun yhdistyksen kanssa, jotka toimivat osittain samalla alalla. Kilpailu jäsenistä on tiukkaa ja siitä syystä toimeksiantajan tulee pystyä kehittymään ja hankkimaan uusia jäseniä, jotta toiminta voi jatkua mielekkäänä myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin verkostoitumiseen, kaupallisen arvon luomiseen ja yhdistystoimintaan. Lähteinä käytettiin aiheisiin liittyviä kansainväliä ja kotimaisia kirjalähteitä ja luotettavia sähköisiä lähteitä. Kyseessä tietoperustan tarkoituksena oli antaa toimek-siantajalle hyödyllistä tietoa, jonka avulla se voi kehittää toimintaansa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisina havainnointeina ja haastatteluina sekä kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Havainnoinnit suoritettiin kahdessa toimeksiantajan järjestämässä koulu-tustilaisuudessa. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina, joissa viittä yhdistyksen jäsentä haastateltiin puhelimitse, kasvotusten ja VoIP-palvelu Skypen kautta.
Tutkimustulosten perusteella yhdistyksen jäsenet ovat pääosin hyvin tyytyväisiä jäsenyyden tuottamaan lisäarvoon. Useita kehityskohteita kuitenkin löytyi. Tulosten perusteella tulisi pa-rantaa palvelujen tarjoajat -jäsenryhmän tyytyväisyyttä, vaihdella tilaisuuksien järjestämisai-koja, ottaa paremmin ulkopaikkakuntalaiset huomioon ja saada aktiivisemmaksi tilaisuuksien yleisöä. Verkostoituminen ja uuden oppiminen koettiin tärkeimmiksi tekijöiksi tilaisuuksiin osallistumisessa. Jäsenet olivat erittäin valmiita suosittelemaan jäsenyyttä muille.