Klassisen ja kevyen musiikin yhdistäminen pianonsoitonopetuksessa
Lahtinen, Taija (2015)
Lahtinen, Taija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812816
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten klassista ja kevyttä musiikkia yhdistetään pianonsoiton opetuksessa. Nykyään on yhä yleisempää, että klassisilla pianotunneilla oppilaat haluavat soittaa myös kevyttä musiikkia. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten pianonsoiton opettajat yhdistävät klassista ja kevyttä musiikkia opetuksessaan ja millainen mahdollisuus nykyään on yhdistää molempia tyylilajeja soittotunneilla.
Tutkimuksen tiedonhankinnassa käytin aikaisempia tutkimuksia sekä haastattelin musiikkiopiston pianonsoiton opettajia puhelimitse aiheesta. Halusin selvittää, yhdistävätkö pianonsoiton opettajat klassista ja kevyttä musiikkia, millaisia oppimateriaaleja he käyttävät opetuksessaan ja millaisesta materiaalista heidän mielestään on pulaa. Lisäksi selvitin, millaisia haasteita opettajat kokevat klassisen ja kevyen musiikin yhdistämisestä pianonsoiton opetuksessa seuraavan ja onko tutkintovaatimuksissa huomioitu klassisen ja kevyen musiikin yhdistäminen. Lisäksi olen esitellyt työssäni hyödyllisiä oppimateriaaleja klassiselle pianolle, pop/jazz-pianolle sekä vapaaseen säestykseen.
Haastatteluissa kävi ilmi, että monet pianonsoiton opettajat yhdistävät sekä klassista että kevyttä musiikkia hyvin monipuolisesti. Opettajat käyttävät erilaisia alkeiskirjoja klassisesta pianosta sekä kevyen musiikin kirjoja, mutta tämän lisäksi he tekevät itse tai yhdessä oppilaiden kanssa paljon nuotteja. Osa opettajista kokee, että esimerkiksi selkeistä ja tarpeeksi yksinkertaisista oppimateriaaleista on pulaa. Haasteina osa pianonsoiton opettajista kokee omat puutteelliset taidot kevyen musiikin opettamisessa, mutta osa heistä on itse opiskellut kevyttä musiikkia tai vapaata säestystä. Tasosuorituksissa on nykyisin jo enemmän vapautta yhdistää myös kevyttä musiikkia ohjelmistoon klassisen musiikin lisäksi.
Tutkimuksen tiedonhankinnassa käytin aikaisempia tutkimuksia sekä haastattelin musiikkiopiston pianonsoiton opettajia puhelimitse aiheesta. Halusin selvittää, yhdistävätkö pianonsoiton opettajat klassista ja kevyttä musiikkia, millaisia oppimateriaaleja he käyttävät opetuksessaan ja millaisesta materiaalista heidän mielestään on pulaa. Lisäksi selvitin, millaisia haasteita opettajat kokevat klassisen ja kevyen musiikin yhdistämisestä pianonsoiton opetuksessa seuraavan ja onko tutkintovaatimuksissa huomioitu klassisen ja kevyen musiikin yhdistäminen. Lisäksi olen esitellyt työssäni hyödyllisiä oppimateriaaleja klassiselle pianolle, pop/jazz-pianolle sekä vapaaseen säestykseen.
Haastatteluissa kävi ilmi, että monet pianonsoiton opettajat yhdistävät sekä klassista että kevyttä musiikkia hyvin monipuolisesti. Opettajat käyttävät erilaisia alkeiskirjoja klassisesta pianosta sekä kevyen musiikin kirjoja, mutta tämän lisäksi he tekevät itse tai yhdessä oppilaiden kanssa paljon nuotteja. Osa opettajista kokee, että esimerkiksi selkeistä ja tarpeeksi yksinkertaisista oppimateriaaleista on pulaa. Haasteina osa pianonsoiton opettajista kokee omat puutteelliset taidot kevyen musiikin opettamisessa, mutta osa heistä on itse opiskellut kevyttä musiikkia tai vapaata säestystä. Tasosuorituksissa on nykyisin jo enemmän vapautta yhdistää myös kevyttä musiikkia ohjelmistoon klassisen musiikin lisäksi.