"EN MÄ KUITENKAAN MITÄÄN KAUHEEN KORKEETA ARVOSANAA ANTAIS" : Vanhempien osallisuuden ja yhteisöllisyyden toteutuminen vuoropäiväkotien kasvatusyhteistyössä
Alvoittu, Hanna; Viitanen, Johanna (2015)
Alvoittu, Hanna
Viitanen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista kasvatusyhteistyötä vuorohoidossa toteutetaan vanhempien ja työntekijöiden välillä ja miten käytetyt yhteistyömuodot tukevat vanhempien osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Tavoitteena oli kartoittaa yhteisöllisyyttä rakentavia keinoja ja yhteistyötä heikentäviä tekijöitä vuorohoidossa. Aihetta tarkasteltiin sekä vanhempien että työntekijöiden näkökannalta.
Tämä laadullinen tutkimus oli osana Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylän yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Perheet 24/7 – hanketta. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui 10 vanhemman ja 19 työntekijän teemahaastatteluista, joissa käsiteltiin heidän keskinäistä kasvatusyhteistyötään. Tutkimuksen tarkoituksena oli nostaa esille hyviksi koettuja käytänteitä ja kehittämistä vaativia kohtia.
Tutkimuksen mukaan vanhempien osallisuus vuorohoidossa näytti toteutuvan melko huonosti ja näin ollen myös yhteisöllisyyden kokemisen edellytykset jäivät olemattomiksi. Vuorohoitojärjestelmän koettiin sisältävän paljon muuttuvia tekijöitä, jotka vaikeuttivat yhteistyötä. Vanhemmat kokivat, etteivät pysty vaikuttamaan, eivätkä näyttäneet olevan edes tietoisia omista oikeuksistaan sekä mahdollisuuksistaan osallistua ja vaikuttaa. Tiedonkulussa ilmeni ongelmia sekä vanhempien ja työntekijöiden välillä, mutta myös työntekijöiden kesken.
Hyviksi yhteistyökäytännöiksi nousivat mm. aloitusvaiheeseen panostaminen, omahoitajuus, vanhempien mukaanotto ryhmävasun tekoon ja lapsen päivästä tiedottaminen. Tutkimus osoitti, että vanhempien osallisuuteen ja vaikutusmahdollisuuksiin vuoropäivähoidon arjessa tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota.
Tämä laadullinen tutkimus oli osana Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylän yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Perheet 24/7 – hanketta. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui 10 vanhemman ja 19 työntekijän teemahaastatteluista, joissa käsiteltiin heidän keskinäistä kasvatusyhteistyötään. Tutkimuksen tarkoituksena oli nostaa esille hyviksi koettuja käytänteitä ja kehittämistä vaativia kohtia.
Tutkimuksen mukaan vanhempien osallisuus vuorohoidossa näytti toteutuvan melko huonosti ja näin ollen myös yhteisöllisyyden kokemisen edellytykset jäivät olemattomiksi. Vuorohoitojärjestelmän koettiin sisältävän paljon muuttuvia tekijöitä, jotka vaikeuttivat yhteistyötä. Vanhemmat kokivat, etteivät pysty vaikuttamaan, eivätkä näyttäneet olevan edes tietoisia omista oikeuksistaan sekä mahdollisuuksistaan osallistua ja vaikuttaa. Tiedonkulussa ilmeni ongelmia sekä vanhempien ja työntekijöiden välillä, mutta myös työntekijöiden kesken.
Hyviksi yhteistyökäytännöiksi nousivat mm. aloitusvaiheeseen panostaminen, omahoitajuus, vanhempien mukaanotto ryhmävasun tekoon ja lapsen päivästä tiedottaminen. Tutkimus osoitti, että vanhempien osallisuuteen ja vaikutusmahdollisuuksiin vuoropäivähoidon arjessa tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota.