Lastensuojelulaitos Eemeli osk:n markkinointisuunnitelma
Rinne, Linda (2007)
Rinne, Linda
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810233697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810233697
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään pk-yrityksen markkinointiin ja markkinointisuunnitelmaan business-to-business ympäristössä. Kohdeyritys on yksityinen lastensuojelulaitos Satakunnassa. Opinnäytetyössä kuvataan yrityksen toimintaan ja markkinointitarpeisiin vaikuttavat seikat ja trendit lastensuojelualalla. Yhteiskunnassa todetaan olevan tällä hetkellä kasvava kysyntä yksityisille lastensuojelupalveluille. Markkinoinnin tavoitteiksi todetaan saavutetun markkina-aseman pitäminen sekä mahdollisten uusien palvelumuotojen tehokas markkinoille tuonti. Kohdeyrityksessä markkinoidaan palveluja, jossa kyse ei ole konkreettisesta tuotteesta, vain prosessista johon asiakas itse myös osallistuu. Henkilökunnan todetaan olevan erittäin tärkeässä roolissa sekä laadukkaan palvelun että markkinoinnin toteuttamisessa, jolloin sisäisen viestinnän merkitys korostuu. Lastensuojelulaitoksessa asiakassegmenttejä on yksi, eli kuntien sosiaalitoimet. Kohdeyrityksessä noudatetaan siis täysin keskitettyä segmentointia. Palveluvalikoima muodostuu moduulituotteistosta. Julkisten organisaatioiden ostokäytäntö ja heille markkinoiminen eroavat selvästi yksityisten yritysten vastaavista toiminnoista. Opinnäytetyössä tarkastellaan yksityiskohtaisemmin kohdeyrityksen markkinointiviestintä business-to-business-markkinoinnin näkökulmasta sisältäen pohjustusviestinnän, kaupankäyntiviestinnän ja asiakassuhdeviestinnän. Vaikka kohdeyrityksessä näyttäisi olevan markkinointiin liittyen perusasiat kunnossa, päädytään opinnäytetyössä korostamaan muutamia suosituksia.