"Ollaan samassa veneessä" : Päihdepalvelujen asumispalveluyksikön henkilökunnan näkemyksiä asiakkaan aseman vahvistamisesta
Loponen, Juho (2015)
Loponen, Juho
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912919
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhteistyötahona oli päihdepalvelujen asumispalveluyksikkö. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yksikön henkilökunnan näkemyksiä asiakkaan aseman vahvistamisesta sosiaalipedagogisessa viitekehyksessä. Aineistoa hankittiin dialogiin, asiakkaan kohtaamiseen ja yhtei-söllisyyteen liittyen. Tavoitteena oli, että kerättyä tietoa voitaisiin käyttää yhteisöllisyyden ja dialogisen työskentelytavan edelleen kehittämiseen yksikössä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin learning café -työskentelyn avulla. Keskeisimmät teoreettiset lähtökohdat työlle olivat sosiaalipedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen, päihdetyö ja päihderiippuvuus.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Hankittu aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimusaineiston perusteella henkilökunta näki dialogin asiana, joka perustuu tasa-arvoon, yhteistyöhön ja molemminpuoliseen kunnioitukseen. He mielsivät, että dialogiin kuuluu aktiivisen ulottuvuuden lisäksi myös näennäisesti passiivisempi puoli. Esimerkiksi rajaustilanteet koettiin dialogia uhkaaviksi tilanteiksi.
Tuloksissa henkilökunta koki tärkeäksi, että kohtaamiselle on riittävästi aikaa ja tilaa myös perusrutiinien ulkopuolella. Aktiivinen ote työhön ja asiakkaan kohtaaminen yksilönä katsottiin kohtaamista edistäviksi tekijöiksi, ja niillä koettiin olevan ennaltaehkäisevä vaikutus ongelmien syntyyn.
Aineiston perusteella henkilökunta kokee, että yksikössä vallitsee vahva yhteisöllisyyden tunne. Säännöt ja rutiinit nähtiin yhteisöllisyyttä vahvistavina tekijöinä, jotka edesauttavat kollektiivista vastuunottoa, lisäävät sosiaalista kanssakäymistä ja toisaalta mahdollistavat toimimisen yksilönä yh-teisön sisällä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin learning café -työskentelyn avulla. Keskeisimmät teoreettiset lähtökohdat työlle olivat sosiaalipedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen, päihdetyö ja päihderiippuvuus.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Hankittu aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimusaineiston perusteella henkilökunta näki dialogin asiana, joka perustuu tasa-arvoon, yhteistyöhön ja molemminpuoliseen kunnioitukseen. He mielsivät, että dialogiin kuuluu aktiivisen ulottuvuuden lisäksi myös näennäisesti passiivisempi puoli. Esimerkiksi rajaustilanteet koettiin dialogia uhkaaviksi tilanteiksi.
Tuloksissa henkilökunta koki tärkeäksi, että kohtaamiselle on riittävästi aikaa ja tilaa myös perusrutiinien ulkopuolella. Aktiivinen ote työhön ja asiakkaan kohtaaminen yksilönä katsottiin kohtaamista edistäviksi tekijöiksi, ja niillä koettiin olevan ennaltaehkäisevä vaikutus ongelmien syntyyn.
Aineiston perusteella henkilökunta kokee, että yksikössä vallitsee vahva yhteisöllisyyden tunne. Säännöt ja rutiinit nähtiin yhteisöllisyyttä vahvistavina tekijöinä, jotka edesauttavat kollektiivista vastuunottoa, lisäävät sosiaalista kanssakäymistä ja toisaalta mahdollistavat toimimisen yksilönä yh-teisön sisällä.