Uraansa aloittavien lääkäreiden rekrytoinnin tehostaminen : Case: Keski-Suomen sairaanhoitopiiri
Leppänen, Sara (2015)
Leppänen, Sara
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812833
Tiivistelmä
Maanlaajuinen lääkäripula tietyillä erikoisaloille on todellisuutta. Keski-Suomen sairaanhoito-piiri haluaa pärjätä sairaanhoitopiirien kilpaillessa erikoistuvista lääkäreistä sekä uraansa aloit-tavista erikoislääkäreistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat Keski-Suomen sairaanhoitopiirin lääkärirekrytoinnin menetelmät sekä työnantajamarkkinoinnin keskeiset sisällöt ja miten niitä voitaisiin kehittää. Tutkimus rajattiin käsittelemään uraansa aloittavien lääkärien rekrytointia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä kuusi Keski-Suomen sairaanhoitopiirillä työskentelevää lääkäriä. Saatu tutkimusaineisto litteroitiin, koodattiin sekä analysoitiin lopuksi teemoittelun avulla. Aineistonkeruu- ja analysointivaihe vuorottelivat, jotta saturaatio pystyttiin havaitsemaan.
Tutkimustulokset olivat yksiselitteisiä. Rekrytointikanavia, joita Keski-Suomen sairaanhoitopiiri käyttää rekrytoitaessa uraansa aloittavia lääkäreitä, ovat rekrytointimessut, mainokset eri kanavissa, rekrytointi-ilmoittelu sekä puskaradio. Tärkein rekrytointikanava uraansa aloittavien lääkäreiden rekrytoinnissa on puskaradion ohella oppilaitosyhteistyö. Sairaanhoitopiirin tulee markkinoida monipuolisuuttaan, hyvää työilmapiiriä, koulutuksen tasoa, keskeistä sijaintia ja mainetta. Huomioitavaa on, että rekrytoinnin kannalta tärkein työ tehdään jo lääkäreiden ollessa opiskelijoita ja heidän ollessaan harjoittelussa tai erikoistumassa sairaanhoitopiirillä. Positiivisten kokemusten kautta lääkärit palaavat helpommin takaisin. Tutkimustulosten mukaan tulevaisuudessa Keski-Suomen sairaanhoitopiirin tulisi harkita sosiaalisen median käyttöä rekrytoinnin menetelmänä. Jatkotutkimusaiheet voisivat kohdistua sosiaalisen median hyödyntämiseen tai työnantajakuvan ja rekrytoinnin kehittämissuunnitelmaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastatteluihin osallistui yhteensä kuusi Keski-Suomen sairaanhoitopiirillä työskentelevää lääkäriä. Saatu tutkimusaineisto litteroitiin, koodattiin sekä analysoitiin lopuksi teemoittelun avulla. Aineistonkeruu- ja analysointivaihe vuorottelivat, jotta saturaatio pystyttiin havaitsemaan.
Tutkimustulokset olivat yksiselitteisiä. Rekrytointikanavia, joita Keski-Suomen sairaanhoitopiiri käyttää rekrytoitaessa uraansa aloittavia lääkäreitä, ovat rekrytointimessut, mainokset eri kanavissa, rekrytointi-ilmoittelu sekä puskaradio. Tärkein rekrytointikanava uraansa aloittavien lääkäreiden rekrytoinnissa on puskaradion ohella oppilaitosyhteistyö. Sairaanhoitopiirin tulee markkinoida monipuolisuuttaan, hyvää työilmapiiriä, koulutuksen tasoa, keskeistä sijaintia ja mainetta. Huomioitavaa on, että rekrytoinnin kannalta tärkein työ tehdään jo lääkäreiden ollessa opiskelijoita ja heidän ollessaan harjoittelussa tai erikoistumassa sairaanhoitopiirillä. Positiivisten kokemusten kautta lääkärit palaavat helpommin takaisin. Tutkimustulosten mukaan tulevaisuudessa Keski-Suomen sairaanhoitopiirin tulisi harkita sosiaalisen median käyttöä rekrytoinnin menetelmänä. Jatkotutkimusaiheet voisivat kohdistua sosiaalisen median hyödyntämiseen tai työnantajakuvan ja rekrytoinnin kehittämissuunnitelmaan.