Utvärderingsenkät för Folkhälsan Utbildning AB:s kursverksamhet vid Norvalla : En processbeskrivning
Hautaoja, Ida Marie (2015)
Hautaoja, Ida Marie
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812735
Tiivistelmä
Tämä työ tehdään tilaustyönä Folkhälsanin Utbildning AB Norrvallalle. Tehtävänä on suunnitella sähköisen arviointilomakkeen graafinen esitys. Työ on rajoitettu arviointikyselyn suunnitteluun mutta ei vastaa ohjelmoinnista. Tämä rajoitus sen takia koska minulta suunnittelijana, puuttuu ATK taito. Työn tavoite on suunnitella arviointilomake, jota käytetään Folkhälsanin Utbildningin kursseilla Norrvallassa ottaen huomioon, että lomake voidaan käyttää sähköisessä muodossa. Opinnäytetyön menetelmä on prosessi kuvaus laadullisella muodolla ja on tehty Carlström ja Carlström Hagmanin opinnäytetyön mallin mukaan. Tämän vuoksi prosessikuvaus on jaettu neljään vaiheeseen; aihevalinta, suunnittelu, toteutus, ja lopuksi tulokset ja johtopäätös. Opinnäytetyöllä on erilainen tavoite kuin tutkimukseen perustuvaan tavoitteesseen. Työ tarkistaa ja tutkii olemassa olevaa tietoa ja kvalitatiivisellä muotoilulla yritetään tulkita tai ymmärtää tilannetta. Tutkimusta tehdään perustasolla ja analyysi ei tarvitse olla yhtä perusteellinen kuin tutkimukseen perustuva opinnäytetyöhön. Tutkimuksen tulos käytetään tiedonkeruun kohti tutkimukseen. Prosessin aikana voi kohdata ilmiö. joka tarvitsee tarkemmin tutkia ja joka ei alussa suunniteltu. Tärkeitä kirjallisuuksia tätä työtä tehdessä on ollut Karlssonin tutkimusryhmän katsaus arviointi ja Ejlertssonin kirjan arviointikyselyn menetelmään. Jotta arviointikysely johtaisi kehitystyöhön, tärkeintä on ollut nähdä kehitystyön organisaation, toiminnan ja koulutuksen näkökulmista sekä aikuiskoulutukseen liittyvään kirjallisuutta. Koska Folkhälsan Utbildning AB Norrvalla kuuluu terveyden edistämiselle organisaatolle on käsite KASAM otettu huomioon kun kysymykset arviointikyselyyn on suunniteltu. Tämän näyttötyön tulos on kontrolloiva arviointikysely joka kysyy kurssiosallistujien mielipiteet kurssin työprosessista, työmenetelmistä ja sisällöstä. Arviointikysely arvioi miten kurssi on onnistunut, ollut hyötyä aikuisisten oppimiseen, ollut tehokas ja onnistunut toimittamaan kestävää tietoa.