Visuaalisen markkinoinnin kehittäminen : Case: Mick's
Leinonen, Katja (2015)
Leinonen, Katja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013108
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä Jyväskylän Mick’sin asiakkaat ovat myymälän visuaalisesta markkinoinnista sekä saada selville mahdollisia kehittämisehdotuksia visuaaliseen ilmeeseen liittyen. Työn toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen vaateliike Mick’s.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin visuaalista markkinointia, markkinointiviestintää ja kaupan toimialaa. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena tammi-helmikuussa 2015 kahdeksan päivän aikana. Tutkimus suoritettiin Mick’sin Jyväskylän liikkeen ulkopuolella, jossa tutkija houkutteli asiakkaita vastaamaan kyselyyn. Kyselylomake toteutettiin paperisena. Tutkittaviksi otettiin vain myymälästä poistuvat asiakkaat. Näin tutkittavilla oli paremmat valmiudet arvioida visuaalista ilmettä, koska he olivat juuri käyneet myymälässä. Tutkimukseen osallistuneilla oli myös mahdollisuus
osallistua lahjakortin arvontaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin ratkaisu tutkimusongelmiin. Kyselytutkimuksen tuloksia analysoitiin pääosin suorien jakaumien ja ristiintaulukoinnin avulla. Koska Jyväskylän Mick’s päätti toimintansa 18.4.2015, tutkimuksen tuloksia ei voida hyödyntää Jyväskylän liikkeen visuaalisessa markkinoinnissa. Tuloksia voidaan kuitenkin hyödyntää suunniteltaessa muilla paikkakunnilla olevien Mick’s-myymälöiden visuaalista markkinointia. Työstä voivat hyötyä myös visuaalisesta markkinoinnista kiinnostuneet tai visuaalista markkinointia opiskelevat.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin visuaalista markkinointia, markkinointiviestintää ja kaupan toimialaa. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena tammi-helmikuussa 2015 kahdeksan päivän aikana. Tutkimus suoritettiin Mick’sin Jyväskylän liikkeen ulkopuolella, jossa tutkija houkutteli asiakkaita vastaamaan kyselyyn. Kyselylomake toteutettiin paperisena. Tutkittaviksi otettiin vain myymälästä poistuvat asiakkaat. Näin tutkittavilla oli paremmat valmiudet arvioida visuaalista ilmettä, koska he olivat juuri käyneet myymälässä. Tutkimukseen osallistuneilla oli myös mahdollisuus
osallistua lahjakortin arvontaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin ratkaisu tutkimusongelmiin. Kyselytutkimuksen tuloksia analysoitiin pääosin suorien jakaumien ja ristiintaulukoinnin avulla. Koska Jyväskylän Mick’s päätti toimintansa 18.4.2015, tutkimuksen tuloksia ei voida hyödyntää Jyväskylän liikkeen visuaalisessa markkinoinnissa. Tuloksia voidaan kuitenkin hyödyntää suunniteltaessa muilla paikkakunnilla olevien Mick’s-myymälöiden visuaalista markkinointia. Työstä voivat hyötyä myös visuaalisesta markkinoinnista kiinnostuneet tai visuaalista markkinointia opiskelevat.