Tukholman ja Pietarin vertailu matkakohteena suomalaisten näkökulmasta
Peltola, Elina (2015)
Peltola, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013086
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kahden Itämeren kaupungin, Tukholman ja Pietarin, matkailullista vetovoimaa suomalaisten näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu matkailun vetovoimatekijöitä sekä kuluttajakäyttäytymistä hyväksi käyttäen. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää vastaus siihen, miksi suomalaiset matkustavat Tukholmaan sekä Pietariin, ja miksi taas eivät, sekä kuinka vetovoimaisiksi vastaajat kokevat edellä mainitut kaupungit.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Opinnäytetyön tutkimuksen tiedot on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka on toteutettu Webropol-ohjelmalla. Sähköistä kyselyä levitettiin sekä sosiaalisen media että keskustelufoorumien kautta. Kyselylomake oli avoinna vastaajille 8.-15.4.2015, ja se keräsi 132 vastausta. Tutkimus oli tyypiltään kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aluksi molempien kaupunkien taustatietoja sekä historiaa. Tämän lisäksi teoriaosuus sisältää tietoa kuluttajakäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, sekä matkailun vetovoimatekijöistä. Lisäksi pohditaan kuka on matkustaja ja
miksi ihmiset matkustavat. Ennen varsinaisia tutkimustuloksia käsitellään myös määrällisen tutkimuksen, eli kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän teoriaa, jolla opinnäytetyön tutkimus on toteutettu. Saatuja tutkimustuloksia verrataan ennen tutkimusta tehtyihin hypoteettisiin SWOT-analyyseihin, jotka tuotettiin molemmista kohteista.
Tutkimustulosten perusteella huomattiin Tukholman olevan yhä suomalaisten suosituimmista risteilykohteista. Pietari on kohteena monelle vielä tuntematon, ja sinne matkustamista rajoittavat Suomen ja Venäjän välinen historia sekä Venäjän poliittinen tilanne. Kuitenkin Pietari koettiin kulttuurisesti kiinnostavaksi kaupungiksi, jonka avulla kaupunkia pitäisi markkinoida enemmän myös suomalaisille.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Opinnäytetyön tutkimuksen tiedot on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka on toteutettu Webropol-ohjelmalla. Sähköistä kyselyä levitettiin sekä sosiaalisen media että keskustelufoorumien kautta. Kyselylomake oli avoinna vastaajille 8.-15.4.2015, ja se keräsi 132 vastausta. Tutkimus oli tyypiltään kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään aluksi molempien kaupunkien taustatietoja sekä historiaa. Tämän lisäksi teoriaosuus sisältää tietoa kuluttajakäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, sekä matkailun vetovoimatekijöistä. Lisäksi pohditaan kuka on matkustaja ja
miksi ihmiset matkustavat. Ennen varsinaisia tutkimustuloksia käsitellään myös määrällisen tutkimuksen, eli kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän teoriaa, jolla opinnäytetyön tutkimus on toteutettu. Saatuja tutkimustuloksia verrataan ennen tutkimusta tehtyihin hypoteettisiin SWOT-analyyseihin, jotka tuotettiin molemmista kohteista.
Tutkimustulosten perusteella huomattiin Tukholman olevan yhä suomalaisten suosituimmista risteilykohteista. Pietari on kohteena monelle vielä tuntematon, ja sinne matkustamista rajoittavat Suomen ja Venäjän välinen historia sekä Venäjän poliittinen tilanne. Kuitenkin Pietari koettiin kulttuurisesti kiinnostavaksi kaupungiksi, jonka avulla kaupunkia pitäisi markkinoida enemmän myös suomalaisille.