Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tobi-alikulkukäytävän painuman korjaaminen : Eteläkaaren ja Kataraistentien alikulkukäytävät

Haapala, Pekka (2015)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo Pekka Haapala.pdf (2.677Mt)
Lataukset: 


Haapala, Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812820
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on verrata polymeeripilarein tapahtuvaa korjausta polymeeripilareiden teknisen toimivuuden, kustannusten sekä työstä aiheutuvien liikennehaittojen mukaan alikulkukäytävien uusimiseen teräsputkisilloin. Tarkastelussa huomioidaan alikulkukäytäville tulevaisuudessa tehtävät korjaustoimenpiteet. Opinnäytetyössä laadittiin alustava kustannusarvio nykyisten siltarakenteiden korjaamiselle sekä alikulkukäytävien purkutöille ja teräsputkisiltojen asentamiselle.

Eteläkaaren ja Kataraistentien alikulkukäytävät sijaitsevat Turussa, Peltolan ja Koivulan kaupunginosassa. Alikulkukäytävät ovat painuneet ajoradan kohdalta noin 20–30 senttimetriä. Alikulkukäytävät ovat elementtirakenteisia ja painumat ovat aiheuttaneet siltaelementtien liikettä ja saumarakenteiden vaurioitumisen.

Alikulkukäytävien painumien pysäyttämiseen on suunniteltu Powerpile Oy:n kehittämien polymeeripilareiden injektointia siltarakenteiden alle. Mikäli päädytään käyttämään polymeeripilareita, alikulkukäytävien muut rakenteet sekä varsinkin vesieristykset pitää korjata lähivuosina. Vesieristykset voidaan korjata joko uusimalla kermieristys ja sen päällä oleva suojabetoni tai asentamalla kumimattoeristys nykyisen suojabetonin päälle. Toisena vaihtoehtona on nykyisten alikulkukäytävien purkaminen ja korvaaminen teräsputkisilloilla.

Konkreettista suositusta siihen mikä vaihtoehto Eteläkaaren ja Kataraistentien alikulkukäytävien painumisten korjaamisessa on järkevintä, oli vaikea antaa puutteellisten lähtötietojen vuoksi. Jotta polymeeripilareiden toimivuus olisi voitu arvioida, siltapaikoille olisi pitänyt tehdä lisää maaperätutkimuksia jolloin alikulkukäytävien painumatarkastelun olisi voinut tehdä kattavasti. Vesieristyksien korjaamisen toteutustapa valitaan nykyisen kermieristyksen ja suojabetonin kunnon tutkimisen jälkeen. Opinnäytetyössä laadittujen eri vaihtoehtojen alustavien kustannusarvioiden avulla voidaan jatkaa suunnittelua tai tehdä alustavia päätöksiä korjausmenetelmistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste