Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Raitiovaunun pyörän ja kiskon merkitys ja vaikutus kunnossapitokustannuksiin

Hyttinen, Teemu (2015)

 
Avaa tiedosto
Hyttinen_Teemu.pdf (1.356Mt)
Lataukset: 


Hyttinen, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061013090
Tiivistelmä
Tampereen kaupunkiin suunnitellaan modernia ja kustannustehokasta raitiotie-järjestelmää helpottamaan joukkoliikenteen kuormitusta. Raitiotien suunnitteluvaiheessa on mahdollista puuttua tunnettuihin ongelmakohtiin ja pyrkiä välttämään tai minimoimaan niiden vaikutusta. Raitiovaunun ja kiskon rajapinnassa vaikuttavat suuret voimat ja siitä aiheutuva pyörien ja kiskon kuluminen ja vaurioituminen muodostavat kunnossapitotarvetta. Tampereen raitiotien pohjoinen sijainti tuo myös haasteita kunnossapitoon. Tämän työn tarkoitus on selvittää raitiovaunun ja kiskon rajapinnan eri osien vaikutusta kunnossapitokustannuksiin. Tavoite on löytää Tampereen raitiotiehankkeeseen sopivia kustannustehokkaita kunnossapitoon liittyviä ratkaisuja.

Tutkimus on toteutettu kirjallisuusaineiston pohjalta sekä osin alan asiantuntijoiden haastatteluilla. Raitiovaunun pyörän ja kiskon teoreettista tarkastelua on tehty alan kirjallisuutta hyödyntäen. Olemassaolevien raitiotiejärjestelmien vertailukohteena on hyödynnetty Helsinkiä, jossa toimitaan Tampereen kaltaisissa ilmasto-olosuhteissa. Helsingin raitiotieradan ja -kaluston osalta on haastateltu kunnossapidon asiantuntijoita.

Kisko ja pyörä ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa ja kontaktipintaan kohdistuu suuri kuormitus. Kiskon ja pyörän profiilien yhteensovittaminen ja kunnossapito on tärkeää mm. kulumisen ja melun kannalta. Jatkuva kosketus kuluttaa ja vaurioittaa sekä kiskoa että pyörää. Työssä esitetään kiskolle ja pyörälle yleisimpiä vaurioitumistapoja ja kunnossapitomenetelmiä. Verrokkikohteena käytetty Helsingin raitiotie konkretisoi pyörän ja kiskon kunnossapidon toimia ja kustannusten muodostumista.

Työn tuloksena löydettiin useita suosituksia Tampereen raitiotiehankkeeseen. Suositukset ovat teknisiin ratkaisuihin ja kunnossapitoon liittyviä ja niiden pyrkimys oli minimoida kunnossapitokustannuksia. Ennaltaehkäisevällä huoltotoiminnalla ja radan säännöllisellä puhdistuksella voidaan ehkäistä vaurioiden syntyä. Radan geometrialla, epäjatkuvuuskohtien minimoinnilla ja hiekoituksen optimoinnilla vaikutetaan suoraan mm. kiskon ja pyörän kulumiseen. Raitiotieliikennettä käyttävien kaupunkien olisi myös kannattavaa etsiä yhteistyömuotoja mm. investointien ja palveluiden ostoissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste