Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunteet, identiteetti ja videon käyttö voimauttavassa ohjauksessa

Niemelä, Kylli (2015)

Avaa tiedosto
Niemela_Kylli.pdf (735.2Kt)
Lataukset: 


Niemelä, Kylli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213234
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen päätehtävänä oli selvittää miten Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun ohjaavat opettajat ajattelevat tunteiden vaikuttavan ohjattavan ammatti-identiteettiin ja oppimiseen sekä miten videon käyttö palautteen annossa heidän mielestään toimii voimauttavan ohjauksen tukena. Sähköiseen kyselyyn vastasi 16 henkilöä. Heillä kaikilla oli opetuskokemusta yli seitsemän vuotta ja suurimmalla osalla ohjauskokemusta yli viisi vuotta. Kehittämishankkeen analyysimenetelmänä on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin tunteisiin palautteen, oppimisen ja motivaation tukena sekä identiteetin ja ammatti-identiteetin muodostumiseen ja voimauttavaan ohjaukseen.

Videon käyttö ohjauksen tukena herätti informanteissa monenlaisia vahvoja tunteita. Samalla kuitenkin puolet heistä oli halukkaita kouluttautumaan videon käyttöön palautteen annossa. Koulutusta halutaan eniten tekemisen sisällölliseen puoleen ja voimauttavan palautteen antamiseen. Informanteista 81 prosenttia oli kiinnostunut voimauttavasta palautteen annosta ohjauksessa. Kaikista kyselyyn osallistuneista 94 prosenttia ajattelee, että tunteet vaikuttavat oppimiseen. Voimauttavan ohjauksen ja positiivisten tunteiden avulla saadaan myönteisiä oppimiskokemuksia, jotka tukevat ja motivoivat opiskelijaa näkemään itsensä ja taitonsa hyvässä valossa. Informanteista 69 prosenttia ajattelee tunteiden vaikuttavan ohjattavan ammatti-identiteettiin ja 63 prosenttia heidän omaan ammatti-identiteettiinsä. Tunteiden tiedostaminen ja tunnistaminen vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin ja itsetuntoon.

Voimauttava ohjaus tapahtuu vuorovaikutuksessa kehittävän palautteen ja keskustelun kautta. Sitä voidaan tukea ja vahvistaa videopalautteen avulla. Videopalautteeseen voidaan aina palata. Se voi olla vahvistamassa ja myös korjaamassa ihmisen käsitystä omasta opettajuudestaan, osaamisestaan ja identiteetistään. Ihmisen ammatti-identiteetin kehittyminen on jatkuva prosessi johon vaikuttavat esimerkiksi tunteet, saatu palaute, sosiaalinen ympäristö, kerrotut tarinat ja toiveikkuus. Videon käyttö palautteen tukena voimauttavassa ohjauksessa tuo uusia mahdollisuuksia ja lisäarvoa ohjaukseen ja vuorovaikutukseen ohjattavan ja ohjaajan välille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste