Liikkuva kuva viestinnän työvälineenä : asennekatsaus ja nykytilanteen kartoitus
Savolainen, Marko (2015)
Savolainen, Marko
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061213273
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Live Sport Media House Oy, joka potentiaalisena viestintäalan tulokkaana tavoittelee vakaata asemaa viestintäalan kovassa maailmassa. Live Sport House Oy on täyden palvelun viestintätoimisto. Tuoreena yrityksenä he ovat ottaneet liikkuvan kuvan viestintäpalveluidensa kärkiteemaksi. Live Sport Media House Oy:n paras ja merkittävin referenssi liikkuvaan kuvaan perustuvan viestinnän toteuttamisesta on turkulaisen, perinteisen jalkapalloseura FC TPS:n TPS TV. Live Sport House Oy on hoitanut alusta loppuun TPS TV:n toteuttamisen, suunnittelun ja sisällön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ennalta määrätyn kohderyhmän osalta liikkuvan kuvaan perustuvan viestinnän nykytilanne. Mitä kanavia ja elementtejä organisaatiot nykyään jo toteuttavat ja käytävät. Tavoitteena oli myös kartoittaa liikkuvalla kuvalla tehtävään viestintään kohdistuvia asenteita ja mielikuvia.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä survey-tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol 2.0 – sovelluksen avulla. Kyselylomake lähetettiin 677 henkilölle, jotka edustavat 259 eri organisaatiota. Vastauksia tuli 117 eri organisaatiolta. Organisaatiotasolla mitattuna vastausprosentti oli tutkimuksessa 45.
Tuloksista ilmenee, että liikkuvaan kuvaan perustuvaan viestintään on organisaatioilla hyvä pohja. Kaksi kolmasosaa vastaajista käyttää jo viestinnän työkaluna liikkuvaa kuvaa. Tuloksista selviää selvästi, että mobiiliversiot verkkosivuista ja suorat lähetykset viestinnässä ovat vielä organisaatiolle vieraita. Liikkuvan kuvan ja suorien lähetysten koetaan selvästi parantavan organisaatioiden viestintää. Liikkuvaan kuvaan perustuvaa viestintää ei pidetä hankala tai kalliina, mutta osaaminen niiden tuottamiseen on puutteellista. Tulokset osoittavat, että viestintäalalle tulevan potentiaalisen tulokkaan kannattaa panostaa liikkuvaan kuvaan palvelutarjonnassa, ja erityisesti markkinarakoa on suorissa lähetyksissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ennalta määrätyn kohderyhmän osalta liikkuvan kuvaan perustuvan viestinnän nykytilanne. Mitä kanavia ja elementtejä organisaatiot nykyään jo toteuttavat ja käytävät. Tavoitteena oli myös kartoittaa liikkuvalla kuvalla tehtävään viestintään kohdistuvia asenteita ja mielikuvia.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä survey-tutkimuksena. Aineisto kerättiin Webropol 2.0 – sovelluksen avulla. Kyselylomake lähetettiin 677 henkilölle, jotka edustavat 259 eri organisaatiota. Vastauksia tuli 117 eri organisaatiolta. Organisaatiotasolla mitattuna vastausprosentti oli tutkimuksessa 45.
Tuloksista ilmenee, että liikkuvaan kuvaan perustuvaan viestintään on organisaatioilla hyvä pohja. Kaksi kolmasosaa vastaajista käyttää jo viestinnän työkaluna liikkuvaa kuvaa. Tuloksista selviää selvästi, että mobiiliversiot verkkosivuista ja suorat lähetykset viestinnässä ovat vielä organisaatiolle vieraita. Liikkuvan kuvan ja suorien lähetysten koetaan selvästi parantavan organisaatioiden viestintää. Liikkuvaan kuvaan perustuvaa viestintää ei pidetä hankala tai kalliina, mutta osaaminen niiden tuottamiseen on puutteellista. Tulokset osoittavat, että viestintäalalle tulevan potentiaalisen tulokkaan kannattaa panostaa liikkuvaan kuvaan palvelutarjonnassa, ja erityisesti markkinarakoa on suorissa lähetyksissä.