Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Merchandising in Music Industry : The Future Trends and Expectations of Merchandising in Finland

Hirsimäki, Essi (2015)

 
Avaa tiedosto
hirsimaki_essi.pdf (639.3Kt)
Lataukset: 


Hirsimäki, Essi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912993
Tiivistelmä
Oheistuotteet ovat nykyisin merkittävämpi osa musiikkiteollisuutta kuin koskaan aiemmin. Viime vuosien teknologinen kehitys ja kuluttujakäyttäytymisen muutokset ovat saaneet levy-yhtiöt etsimään tuottoa musiikkiteollisuuden eri osista. Opinnäytetyön aihe oli ajankohtainen, koska levy-yhtiöt ja artistit näkevät oheistuotteet hyvänä tulonlähteenä.

Opinnäytetyön toimiksiantaja oli Backstage Rock Shop. Muutoksia musiikkiteollisuudessa, oheistuotteita, brändäämistä ja kuluttajakäyttäytymistä tutkittiin musiikkibusineksen näkökulmasta, jotta pystyttiin selvittämään oheistuotteiden merkitys alalle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tulevaisuuden trendit ja odotukset oheistuotealalla kuluttajan ja alan ammattilaisten näkökulmasta. Aihetta sivuavia tutkimuksia on tehty aiemminkin, mutta ei samasta näkökulmasta.

Tutkimus toteutettiin mixed-method-menetelmällä, koska tutkimuksessa oli kaksi eri kohderyhmää: musiikkiteollisuuden ammattilaiset ja kuluttajat. Ammattilaiset haastateltiin puhelimitse käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua ja kuluttajatutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka välitettiin linkkinä toimeksiantajan Facebook-sivuilla. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Kysely analysoitiin ilman tilastollisiamenetelmiä, koska vastaajia oli vähän.

Tuloksista selvisi, että oheistuotteiden rooli on kasvanut musiikkiteollisuudessa tapahtuneiden muutoksien takia. Ammattilaiset tietävät pitkälti mitä kuluttajat odottavat oheistuotteilta ja näkevät oheistuotteiden potentiaalin tulonlähteenä. Kuluttajakäyttäytymistä ja kuluttajien odotuksia oheistuotteiden tulevaisuudesta tulisi tutkia lisää, jotta heille osataan tarjota sopivia tuotteita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste