Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Work alienation and engagement n organizations : case study in an advertising agency

Saari, Mikko (2015)

 
Avaa tiedosto
Saari_Mikko.pdf (908.3Kt)
Lataukset: 


Saari, Mikko
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513367
Tiivistelmä
Viimeaikaisimmat työhyvinvointitutkimukset ovat kasvavissa määrin antaneet selviä merkkejä työntekijöiden tyytymättömyydestä ja jopa työstä vieraantumisesta. Vaikka yleinen keskustelu työhyvinvoinnista keskittyykin yleensä negatiiviseen puoleen, samanaikaisesti työssä kohdataan työn iloa ja onnellisuuden tunteita, sekä ylpeyttä toimia osana vaikuttavaa työtiimiä. (Hakanen, 2011) Tästä syystä, työn imun lisääminen tähän tutkimukseen toi merkittävää lisäarvoa, sen helpottaessa työntekijää ennaltaehkäisemään työstä vieraantumista, sekä löytämään keinoja toimimaan osana tervettä ja tehokasta työtiimiä.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on esittää tunnetuimmat ja arvostetuimmat työstä vieraantumisen ja työn imun teoriat, sekä tutkia niiden välistä suhdetta. Ennen kaikkea, tutkimuksella haluttiin mitata kyseisen mainostoimiston työntekijöiden keskuudessa koettua työstä vieraantumisen sekä työn imua tunteita, heijastaen työntekijöiden yleiseen työnhyvinvointiin ja niiden vaikuttajiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisenä nettikyselynä, jossa työstä vieraantumisen osio mittasi työntekijöiden kokemuksia Hirschfeldin ja Fieldin (2000) muokattua tutkimuskyselyä apuna käyttäen. Muokattu kysely käsitti pelkästään aiheellisia väittämiä työn merkityksettömyyttä koskien selkeämpien tutkimustulosten saavuttamiseksi. Työn imun tutkimus toteutettiin kansainvälisestikin tunnetun ja hyväksytyn Schaufelin ja Bakkerin UWES-kyselyä hyväksi käyttäen. Kyselyn viitekehys rakennettiin työn imun kolmen ulottuvuuden ympärille, jotka ovat tarmokkuus, omistautuminen ja uppoutuminen.
Tutkimustulokset osoittivat huomattavan matalaa työstä vieraantumisen tasoa kyseisten markkinointiammattilaisten keskuudessa, kun taas päinvastaisesti, työn imun tulokset antoivat selkeää osviittaa erittäin korkeista työn imun tuntemuksista. Työstä vieraantumisen tutkimustulososio kiteytti työntekijöiden kärsivän tietämättään työstä vieraantumisesta, tai tässä tapauksessa todennäköisemmin kokien työn imua sen sijaan. Tutkimustulosten perusteella, työntekijöiden voidaan sanoa kokevan innokkuutta ja suurta motivaatiota työtänsä kohtaan, jonka he kokevat erityisen merkitykselliseksi. Tarmokkuuden, omistautumisen sekä uppoutumisen ulottuvuuksien yhdistävä analyysi kokosi myös uskomattoman positiivisen lopputuloksen. Tutkimustulosten perusteella iän ja työn imun välillä voidaan sanoa olevan korrelaatio, sillä tuloksien mukaan, mitä vanhempi ja kokeneempi työntekijä on, sitä vahvempia ovat myös työn imun kokemukset. Kaiken kaikkiaan, tutkimus todensi työnhyvinvoinnin olevan paljon muutakin kuin työstä vieraantumisen välttämistä tai sen puutetta, sen sijasta, esiintyen mahtavina työn imun kokemuksina.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste