Pk-yritysten kilpailukyvyn parantaminen Kanta-Hämeessä
Rummukainen, Marjo (2015)
Rummukainen, Marjo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513407
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kanta-Hämeen alueen pk-yritysten kilpailukykyyn ja kansainvälistymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, millä keinoilla yritysten kilpailukykyä voitaisiin parantaa. Toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulu ja tämän työn pohjana toimi ylemmän korkeakoulutuksen osaamisrakenteen kehittäminen (Ylermi) -hanke.
Teoreettisen viitekehyksen muodostivat pk-yritysten kilpailukyky sekä kansainvälistyminen ja tarkastelunäkökulma oli Kanta-Hämeen alue. Teoriatiedon lisäksi työssä hyödynnettiin aiempia tutkimustuloksia aihealueesta.
Opinnäytetyön empiiriseksi tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen menetelmä ja tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Haastateltavat henkilöt edustivat Kanta-Hämeen alueen eri toimialojen pk-yrityksiä.
Tämän opinnäytetyön haastattelututkimus vahvisti teoriatietoa ja aiempia tutkimustuloksia siitä, että alueen ja samalla myös pk-yritysten vahvuus on Kanta-Hämeen sijainti. Kansainvälistymisen suurimpana esteenä koetaan rahoituksen puute ja myös tietämättömyys, mistä rahoitusta voisi kysyä. Oma kilpailukyky koettiin pääosin hyväksi ja riittäväksi.
Jotta Kanta-Häme säilyttäisi jatkossakin kilpailukykynsä, tulisi huomiota kiinnittää alueelliseen markkinointiin ja verkostoitumiseen sekä uusien yritysten tukemiseen, esimerkiksi rahoitukseen liittyvissä asioissa.
Teoreettisen viitekehyksen muodostivat pk-yritysten kilpailukyky sekä kansainvälistyminen ja tarkastelunäkökulma oli Kanta-Hämeen alue. Teoriatiedon lisäksi työssä hyödynnettiin aiempia tutkimustuloksia aihealueesta.
Opinnäytetyön empiiriseksi tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen menetelmä ja tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Haastateltavat henkilöt edustivat Kanta-Hämeen alueen eri toimialojen pk-yrityksiä.
Tämän opinnäytetyön haastattelututkimus vahvisti teoriatietoa ja aiempia tutkimustuloksia siitä, että alueen ja samalla myös pk-yritysten vahvuus on Kanta-Hämeen sijainti. Kansainvälistymisen suurimpana esteenä koetaan rahoituksen puute ja myös tietämättömyys, mistä rahoitusta voisi kysyä. Oma kilpailukyky koettiin pääosin hyväksi ja riittäväksi.
Jotta Kanta-Häme säilyttäisi jatkossakin kilpailukykynsä, tulisi huomiota kiinnittää alueelliseen markkinointiin ja verkostoitumiseen sekä uusien yritysten tukemiseen, esimerkiksi rahoitukseen liittyvissä asioissa.