Viaporin Deli & Cafén tuotteistuksen asiakaslähtöisyys
Kurki, Johanna (2015)
Kurki, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513422
Tiivistelmä
Viaporin Deli & Café avattiin kesäkuussa 2014 Suomenlinnaan. Kahvilassa kesätöissä ollut työntekijä huomasi työpaikkansa tuotteistuksessa parannettavaa ja ehdotti yrittäjälle asiakastutkimusta Deli & Cafén tuotteistuksen asiakaslähtöisyydestä. Yrittäjä kiinnostui aihe-ehdotuksesta, sillä tarkoituksena oli tehdä tutkimusta Viaporin Deli & Cafén alkutaipaleesta. Tutkimusongelmaksi valikoitui, kuinka asiakaslähtöisiä Viaporin Deli & Cafén tuotteet ovat ja miten niiden asiakaslähtöisyyttä voitaisiin parantaa asiakastutkimuksen tulosten avulla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin puolistrukturoituna kyselynä Webropolin avulla. Kysely suoritettiin joko haastatellen Suomenlinnan työntekijöitä, asukkaita ja turisteja iPadin avulla, tai itsenäisenä internetkyselynä Facebookissa jaetun linkin välityksellä. Kyselyyn vastasi yhteensä 82 henkilöä, joiden joukosta löytyi hyvin perusjoukkoon kuuluvia marginaaliryhmiä.
Tutkimustulokset osoittivat Viaporin Deli & Cafén tuotteistuksen olevan melko asiakaslähtöistä. Tulosten mukaan kahvilassa seurataan trendejä, kuunnellaan asiakkaita ja reagoidaan palautteisiin nopeasti. Viaporin Deli & Cafén konseptin kehityskohteena on tehdä tuotteista entistä enemmän nykytrendien mukaisia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin puolistrukturoituna kyselynä Webropolin avulla. Kysely suoritettiin joko haastatellen Suomenlinnan työntekijöitä, asukkaita ja turisteja iPadin avulla, tai itsenäisenä internetkyselynä Facebookissa jaetun linkin välityksellä. Kyselyyn vastasi yhteensä 82 henkilöä, joiden joukosta löytyi hyvin perusjoukkoon kuuluvia marginaaliryhmiä.
Tutkimustulokset osoittivat Viaporin Deli & Cafén tuotteistuksen olevan melko asiakaslähtöistä. Tulosten mukaan kahvilassa seurataan trendejä, kuunnellaan asiakkaita ja reagoidaan palautteisiin nopeasti. Viaporin Deli & Cafén konseptin kehityskohteena on tehdä tuotteista entistä enemmän nykytrendien mukaisia.