Sosiaalisen median markkinointikampanja aloittavalle yritykselle : Case: Ravintola Mica's
Mäntyharju, Ada (2015)
Mäntyharju, Ada
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060912955
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja oli, Jyväskylässä sijaitseva, Ravintola Mica’s. Ravintolan avajaiset olivat 2.2.2015. Työn tavoitteena oli suunnitella aloittavalle ravintolalle sosiaalisen median markkinointikampanja ja toteuttaa se käytännössä Facebookin ja blogin kautta.
Kampanja aloitettiin kuukausi ennen ravintolan avajaisia, ja sitä jatkettiin viikko avajaisten jälkeen. Facebookiin kerättiin seuraajia käyttämällä maksullista Facebook-markkinointia ja tuottamalla sivuille ravintolaan liittyvää mielenkiintoista sisältöä. Blogia käytettiin kuvien ja syvällisempien tekstien julkaisuun. Seuraajien houkuttelemiseksi Facebookissa ja blogissa julkaistiin erityinen koodi, jolla ravintolasta sai lunastaa edullisemman lounaan. Markkinointikampanjan jälkeen ravintolassa asioineille asiakkaille ja Facebook-seuraajille toteutettiin kyselyt. Ravintolassa asiakkaita haastateltiin paikan päällä. Facebook-kysely taas julkaistiin ravintolan Facebook-seinällä ja seuraajat pääsivät vastaamaan siihen itsenäisesti. Molemmat kyselyt sisälsivät sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselyihin vastanneiden kesken arvottiin ilmainen lounas Ravintola Mica’sissa.
Facebook oli vastanneiden keskuudessa selvästi seuratuin media. Blogeja taas seurattiin hieman vähemmän. Facebookia pidettiin myös yleisesti tärkeimpänä sosiaalisen median markkinointikanavana. Kanavien käytössä asiakkaat korostivat sivujen päivitysten aktiivisuutta ja sisällön persoonallisuutta. Facebookista haettiin useimmiten perustietoja ravintolasta. Blogia ei pidetty kovin tärkeänä markkinointikanavana ravintola Mica’sille.
Johtopäätös tuloksista on, että yrityksen säännöllinen tiedottaminen ja läsnäolo Facebookissa on tärkeää. Sosiaalisen median markkinointia on hyvä käyttää ja kehittää kaikissa yrityksen eri vaiheissa. Osallistaminen voi esimerkiksi olla yksi hyvä keino sitouttaa asiakkaita ravintolaan. On tarpeen nimetä tietty henkilö yrityksestä hoitamaan sosiaalisen median markkinointia ja ideoimaan siihen persoonallisia vaihtoehtoja.
Kampanja aloitettiin kuukausi ennen ravintolan avajaisia, ja sitä jatkettiin viikko avajaisten jälkeen. Facebookiin kerättiin seuraajia käyttämällä maksullista Facebook-markkinointia ja tuottamalla sivuille ravintolaan liittyvää mielenkiintoista sisältöä. Blogia käytettiin kuvien ja syvällisempien tekstien julkaisuun. Seuraajien houkuttelemiseksi Facebookissa ja blogissa julkaistiin erityinen koodi, jolla ravintolasta sai lunastaa edullisemman lounaan. Markkinointikampanjan jälkeen ravintolassa asioineille asiakkaille ja Facebook-seuraajille toteutettiin kyselyt. Ravintolassa asiakkaita haastateltiin paikan päällä. Facebook-kysely taas julkaistiin ravintolan Facebook-seinällä ja seuraajat pääsivät vastaamaan siihen itsenäisesti. Molemmat kyselyt sisälsivät sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kyselyihin vastanneiden kesken arvottiin ilmainen lounas Ravintola Mica’sissa.
Facebook oli vastanneiden keskuudessa selvästi seuratuin media. Blogeja taas seurattiin hieman vähemmän. Facebookia pidettiin myös yleisesti tärkeimpänä sosiaalisen median markkinointikanavana. Kanavien käytössä asiakkaat korostivat sivujen päivitysten aktiivisuutta ja sisällön persoonallisuutta. Facebookista haettiin useimmiten perustietoja ravintolasta. Blogia ei pidetty kovin tärkeänä markkinointikanavana ravintola Mica’sille.
Johtopäätös tuloksista on, että yrityksen säännöllinen tiedottaminen ja läsnäolo Facebookissa on tärkeää. Sosiaalisen median markkinointia on hyvä käyttää ja kehittää kaikissa yrityksen eri vaiheissa. Osallistaminen voi esimerkiksi olla yksi hyvä keino sitouttaa asiakkaita ravintolaan. On tarpeen nimetä tietty henkilö yrityksestä hoitamaan sosiaalisen median markkinointia ja ideoimaan siihen persoonallisia vaihtoehtoja.