Kampkonst i teater : omsättning av kampkonst till fysisk teater
Sui, Valter (2015)
Sui, Valter
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066390
Tiivistelmä
Genom min utbildning har tränat flera rörelse former som mim, akrobatik, balett, indisk dans, japansk dans och kinesisk teater. Allt detta har krävt helt nya sidor av mig, helt nya kvaliteter i
rörelse som inte fallit mig in naturligt. Men nu har jag hittat kampkonstens dynamik pånytt och denna gång ser jag på kampkonsten med nya ögon. Jag anser mig kunna omsätta dess principer till mitt teaterarbete, något som jag tvivlat på före p.g.a. att jag trodde att jag måste förkasta min kärlek till kampkonsten för att gå vidare. En lång tid under min utbildning så ansåg jag verkligen att kampkonst i sig inte passar in bra i teater, speciellt de hårda stilarna. Men idag har kampkonsten blivit en del av mig lika mycket som teatern, detta är min förening av yin och yang som expempelvis innefattar det feminina och manliga. Kampkonst är en komunikation, ja, men det är i sin alldra djupaste grund, en komunikation i våld inte i samspel. I teater vill man visa tydligt vad
man gör medans i kampkonst försöker man dölja det man vill. Eller är det verkligen så? Döljer man inte tekniken i teater också?
Jag ser det speciellt tydligt nu när jag börjat skriva att jag har gått i en lång cirkel bara för att märka att jag är där jag började, i stridskonsten. Skillnaden är att jag är så mycket mer nu. Rikare av att ha gått en annan väg, starkare av det mjuka jag fått och lyckligare för nu vet jag att jag älskar stridskonst och jag vet att jag kan använda det i mitt arbete som scenkonstnär.
Jag har undersökt hur kampkonsten har påverkat och blandats med teater och teaterträning i historiskt perspektiv och ur mina egna upplevelser under min studieår i Novias scenkonst, profilering: fysisk teater. Slutligen kommer jag kort att nämna hur
jag applicerat kampkonst i mitt konstnärliga slutarbete Skelettkvinnan. The aim of this thesis is to show how martialarts have influenced and blended with theatre and theatre training. The thesis presents both a historical perspective of the subject in question as well as my personal experiences during four years of Physical
theatre studies at Novia University of Applied Sciences. This thesis will also briefly present how I applied martial arts in my final artistic exam work; “ The Skeleton woman”.
rörelse som inte fallit mig in naturligt. Men nu har jag hittat kampkonstens dynamik pånytt och denna gång ser jag på kampkonsten med nya ögon. Jag anser mig kunna omsätta dess principer till mitt teaterarbete, något som jag tvivlat på före p.g.a. att jag trodde att jag måste förkasta min kärlek till kampkonsten för att gå vidare. En lång tid under min utbildning så ansåg jag verkligen att kampkonst i sig inte passar in bra i teater, speciellt de hårda stilarna. Men idag har kampkonsten blivit en del av mig lika mycket som teatern, detta är min förening av yin och yang som expempelvis innefattar det feminina och manliga. Kampkonst är en komunikation, ja, men det är i sin alldra djupaste grund, en komunikation i våld inte i samspel. I teater vill man visa tydligt vad
man gör medans i kampkonst försöker man dölja det man vill. Eller är det verkligen så? Döljer man inte tekniken i teater också?
Jag ser det speciellt tydligt nu när jag börjat skriva att jag har gått i en lång cirkel bara för att märka att jag är där jag började, i stridskonsten. Skillnaden är att jag är så mycket mer nu. Rikare av att ha gått en annan väg, starkare av det mjuka jag fått och lyckligare för nu vet jag att jag älskar stridskonst och jag vet att jag kan använda det i mitt arbete som scenkonstnär.
Jag har undersökt hur kampkonsten har påverkat och blandats med teater och teaterträning i historiskt perspektiv och ur mina egna upplevelser under min studieår i Novias scenkonst, profilering: fysisk teater. Slutligen kommer jag kort att nämna hur
jag applicerat kampkonst i mitt konstnärliga slutarbete Skelettkvinnan.
theatre studies at Novia University of Applied Sciences. This thesis will also briefly present how I applied martial arts in my final artistic exam work; “ The Skeleton woman”.