LinkedIn yrityksen käyntikorttina : case Cloetta Suomi Oy
Lehtola, Pasi (2015)
Lehtola, Pasi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061613463
Tiivistelmä
Kilpailu työntekijöistä tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Yrityksen työnantajakuvalla on koko ajan kasvava merkitys kun alan osaajat pohtivat millaiseen työpaikkaan he hakeutuvat. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille hyviä keinoja työnantajakuvan kiillottamiseen. Sosiaalinen media on myös muodostunut tärkeäksi osaksi monen yrityksen rekrytointiprosessia, ja sen merkitys tulee tulevaisuudessa kasvamaan entisestään. LinkedIn-nimisen palvelun käyttö yritystoiminnassa on lisääntynyt jatkuvasti.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millainen Cloetta Suomi Oy:n työnantajakuva on Turun kauppakorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa, millaisia LinkedInin käyttäjiä he ovat ja millaisia rekrytointikanavia opiskelijat seuraavat. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jota levitettiin Turun kauppatieteiden ylioppilaat RY:n sosiaalisen median kanavissa sekä sähköpostilla.
Tuloksista käy ilmi, että Cloetta Suomi Oy tunnetaan melko hyvin Turun kauppakorkeakoulussa. Sitä pidetään modernina, houkuttelevana ja hyvämaineisena yrityksenä, jonka tuotteet koetaan luotettaviksi. Tuloksista käy myös ilmi, että Cloetta Suomi Oy:stä työpaikkana opiskelijoilla ei ole suurta käsitystä. Sen toimitiloista, työilmapiiristä tai työtehtävistä opiskelijoilla ei juurikaan ole tietoa.
Kysely osoittaa myös sen, että merkittävä osa opiskelijoista on jo aloittanut LinkedInin käytön. Cloetta Suomi Oy:n LinkedIn-viestinnässä on kehittämisen varaa ja se pitäisi ottaa merkittävämmäksi osaksi sosiaalisen median strategiaa. Yrityksen työnantajakuvaa voidaan kehittä palvelun kautta moninaisin keinoin, ja lopun johtopäätelmissä annan kehitysehdotuksia niistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millainen Cloetta Suomi Oy:n työnantajakuva on Turun kauppakorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa, millaisia LinkedInin käyttäjiä he ovat ja millaisia rekrytointikanavia opiskelijat seuraavat. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jota levitettiin Turun kauppatieteiden ylioppilaat RY:n sosiaalisen median kanavissa sekä sähköpostilla.
Tuloksista käy ilmi, että Cloetta Suomi Oy tunnetaan melko hyvin Turun kauppakorkeakoulussa. Sitä pidetään modernina, houkuttelevana ja hyvämaineisena yrityksenä, jonka tuotteet koetaan luotettaviksi. Tuloksista käy myös ilmi, että Cloetta Suomi Oy:stä työpaikkana opiskelijoilla ei ole suurta käsitystä. Sen toimitiloista, työilmapiiristä tai työtehtävistä opiskelijoilla ei juurikaan ole tietoa.
Kysely osoittaa myös sen, että merkittävä osa opiskelijoista on jo aloittanut LinkedInin käytön. Cloetta Suomi Oy:n LinkedIn-viestinnässä on kehittämisen varaa ja se pitäisi ottaa merkittävämmäksi osaksi sosiaalisen median strategiaa. Yrityksen työnantajakuvaa voidaan kehittä palvelun kautta moninaisin keinoin, ja lopun johtopäätelmissä annan kehitysehdotuksia niistä.