Kilpailukykyisten kahvilapalveluiden suunnittelu sairaalaympäristöön asiakaslähtöisestä näkökulmasta : uuden kahvilakonseptin kivijalka
Miikkulainen, Joni (2015)
Miikkulainen, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061713534
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajan Arkean kahvilapalveluiden kilpailukyvyn vahvistaminen Tyksin T- ja U-puolen sekä Mäntymäen sairaalassa. Kahvilapalvelut toimivat sairaaloissa lisäpalveluina Arkean tarjoamien potilaiden ruokahuollon ja henkilöstöravintoloiden rinnalla. Ajankohtaiseksi kahvilapalvelujen kilpailukyvyn vahvistamisen teki erityisesti vallitseva kilpailutilanne. Kahvilapalveluiden kilpailukyvyn vahvistamisen lisäksi opinnäytetyö tuki myös Arkean ensimmäisen kahvilakonseptin suunnittelua.
Asiakaslähtöisyyttä opinnäytetyössä lähestyttiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Täten aineistoa kerättiin asiakastyytyväisyyskyselyllä, joka tehtiin Tyksin ja Mäntymäen sairaaloiden kahvilapalveluiden käyttäjille. Asiakastyytyväisyyskyselyllä pyrittiin kartoittamaan niitä tekijöitä, joiden perusteella asiakkaat valitsevat kahvilan. Lisäksi kyselyllä haluttiin tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä kahvilapalveluita kohtaan sekä kerättiin mahdollisia kehitysehdotuksia.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi yhteensä 420 vastaajaa, joista 325 vastasi paperiseen kyselylomakkeeseen ja 95 sähköiseen Webropol-kyselyyn. Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset antoivat tukea asiakaslähtöisten ja kilpailukykyisten kahvilapalveluiden suunnitteluun sekä toivat esille tärkeitä kahvilakonseptin rakentamisessa huomioitavia tekijöitä. Sijainti, tuotteiden tuoreus ja hinta-laatusuhde nousivat kyselyssä vetovoimaisimmiksi tekijöiksi, joiden perusteella asiakkaat valitsevat kahvilan. Tähän saatiin tukea myös asiakkaiden kehitysehdotuksista, jotka korostivat tuotevalikoiman, edullisten hintojen ja viihtyvyyden merkitystä kehityskohteina.
Uuden kahvilakonseptin rakentamisessa pyrittiin yhdistämään asiakastyytyväisyyskyselyn pohjalta tehdyt johtopäätökset sekä yrityksen strategiset tavoitteet. Lisäksi tukea kahvilakonseptin vetovoimaisuuden ja yrityksen strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi etsittiin myös kahvilapalveluiden erilaistamisesta teemojen avulla. Näiden perusteella muodostui lopulta suunnitelma kahvilapalveluiden kilpailukyvyn vahvistamisesta asiakaslähtöisestä näkökulmasta.
Asiakaslähtöisyyttä opinnäytetyössä lähestyttiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Täten aineistoa kerättiin asiakastyytyväisyyskyselyllä, joka tehtiin Tyksin ja Mäntymäen sairaaloiden kahvilapalveluiden käyttäjille. Asiakastyytyväisyyskyselyllä pyrittiin kartoittamaan niitä tekijöitä, joiden perusteella asiakkaat valitsevat kahvilan. Lisäksi kyselyllä haluttiin tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä kahvilapalveluita kohtaan sekä kerättiin mahdollisia kehitysehdotuksia.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi yhteensä 420 vastaajaa, joista 325 vastasi paperiseen kyselylomakkeeseen ja 95 sähköiseen Webropol-kyselyyn. Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset antoivat tukea asiakaslähtöisten ja kilpailukykyisten kahvilapalveluiden suunnitteluun sekä toivat esille tärkeitä kahvilakonseptin rakentamisessa huomioitavia tekijöitä. Sijainti, tuotteiden tuoreus ja hinta-laatusuhde nousivat kyselyssä vetovoimaisimmiksi tekijöiksi, joiden perusteella asiakkaat valitsevat kahvilan. Tähän saatiin tukea myös asiakkaiden kehitysehdotuksista, jotka korostivat tuotevalikoiman, edullisten hintojen ja viihtyvyyden merkitystä kehityskohteina.
Uuden kahvilakonseptin rakentamisessa pyrittiin yhdistämään asiakastyytyväisyyskyselyn pohjalta tehdyt johtopäätökset sekä yrityksen strategiset tavoitteet. Lisäksi tukea kahvilakonseptin vetovoimaisuuden ja yrityksen strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi etsittiin myös kahvilapalveluiden erilaistamisesta teemojen avulla. Näiden perusteella muodostui lopulta suunnitelma kahvilapalveluiden kilpailukyvyn vahvistamisesta asiakaslähtöisestä näkökulmasta.
