Haastattelututkimus LogForce™-ohjelmistopalvelusta : Kuljetusyrittäjien liiketoimintamallit ja niiden kehitystarpeet ohjelmistopalvelulle
Aalto, Teemu (2015)
Aalto, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061813607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061813607
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa lisäarvoa LogForce™-ohjelmistopalveluun ja kaikille sen käyttäjille. Lisäarvoa tuodaan selvittämällä kehitystarpeita LogForcen uutena markkinoille tuomiin työkaluihin, joita kuljetusyrittäjät käyttävät päivittäisessä työssään. Työn tuloksista saatavan tiedon avulla kuljetusyrityksen liiketoiminnan tarpeet pystytään huomioimaan entistä paremmin LogForce-palvelun tuotekehityksessä. LogForce on ohjelmistopalvelu, jonka avulla kuljetusyrittäjä suunnittelee ja ohjaa puuraaka-aineen toimitusketjua lähtövarastolta käyttöpaikalle. Puuraaka-aine käsittää pyöreän puun, metsäenergian, hakkeet ja muut metsäteollisuuden sivutuotteet. Palvelu sisältää kaikki kuljetuksiin tarvittavat suunnittelu- ja ajoneuvo-ohjelmistot. LogForcen perustaja-asiakkaat ovat Stora Enso ja Metsä Group. Ohjelmiston kehittämisestä vastasi Fifth Element Oy.
Aineisto piti käydä läpi useaan kertaan huolellisesti, jotta kaikki merkitykset säilyivät muuttumattomina. Haastattelut jäivät ohjelmistotalolle luettavaksi, ja aineistosta saatiin paljon positiivista palautetta. Kehitystä kaivattiin moneen eri osa-alueeseen. Tulokseksi saatiin kehitystarpeita koulutukseen ja tiedotukseen, toimintamalleihin ja ohjelmistoon. Suurin osa niistä kytkeytyi vahvasti toisiinsa. Opinnäytetyö ei ota kantaa tarpeiden täyttämiseen, koska ne voidaan täyttää monella tavalla. Tarpeita löydettiin yksittäisistä asioista, kuten varastopaikkojen kääntöpaikkojen merkitsemisestä ja tilityksien hoitamisesta verkostoituessa. Työn varsinainen anti on laajemmissa kokonaisuuksissa esim. tarpeessa saada LogForce monelle kuljetuksenantajalle kuljetusyritysten asiakkaiden lisäämiseksi, minkä vaikutus näkyisi myös koulutuksessa, kun ohjelmiston käyttöä voitaisiin opettaa jo koulussa tuleville sekä nykyisille kuljettajille ja kuljetusesimiehille. Samanlaisia kehitystarpeita on myös tehtaiden kiintiöissä, meno-paluukuljetuksissa ja kuljetustilauksissa jne.
Opinnäytetyön tärkeimpänä saavutuksena on suunnittelunäkymän vapaat kuormat -listaa koskevaa kehitysehdotus. Suunnittelunäkymän vapaat kuormat -listan kuormia ehdotettiin yhdistettäväksi tilauskohtausesti yhden palkin alle, mikä lyhentäisi listaa ja parantaisi merkittävästi suunnittelusovelluksen käytettävyyttä kuljetusyrittäjän näkökulmasta. Se on tärkein siksi, että ongelman kartoittamisen lisäksi siihen löytyi myös helppo ratkaisu, mikä ei vaadi suurempia muutoksia ohjelmistoon tai toimintamalleihin. Muiden käyttäjäryhmien toimintamalleihin merkittävästi vaikuttavien kehitystarpeiden osalta olisi aiheellista tehdä jatkotutkimus, missä arvioidaan eri ratkaisuvaihtoehtojen vaikutuksia.
Aineisto piti käydä läpi useaan kertaan huolellisesti, jotta kaikki merkitykset säilyivät muuttumattomina. Haastattelut jäivät ohjelmistotalolle luettavaksi, ja aineistosta saatiin paljon positiivista palautetta. Kehitystä kaivattiin moneen eri osa-alueeseen. Tulokseksi saatiin kehitystarpeita koulutukseen ja tiedotukseen, toimintamalleihin ja ohjelmistoon. Suurin osa niistä kytkeytyi vahvasti toisiinsa. Opinnäytetyö ei ota kantaa tarpeiden täyttämiseen, koska ne voidaan täyttää monella tavalla. Tarpeita löydettiin yksittäisistä asioista, kuten varastopaikkojen kääntöpaikkojen merkitsemisestä ja tilityksien hoitamisesta verkostoituessa. Työn varsinainen anti on laajemmissa kokonaisuuksissa esim. tarpeessa saada LogForce monelle kuljetuksenantajalle kuljetusyritysten asiakkaiden lisäämiseksi, minkä vaikutus näkyisi myös koulutuksessa, kun ohjelmiston käyttöä voitaisiin opettaa jo koulussa tuleville sekä nykyisille kuljettajille ja kuljetusesimiehille. Samanlaisia kehitystarpeita on myös tehtaiden kiintiöissä, meno-paluukuljetuksissa ja kuljetustilauksissa jne.
Opinnäytetyön tärkeimpänä saavutuksena on suunnittelunäkymän vapaat kuormat -listaa koskevaa kehitysehdotus. Suunnittelunäkymän vapaat kuormat -listan kuormia ehdotettiin yhdistettäväksi tilauskohtausesti yhden palkin alle, mikä lyhentäisi listaa ja parantaisi merkittävästi suunnittelusovelluksen käytettävyyttä kuljetusyrittäjän näkökulmasta. Se on tärkein siksi, että ongelman kartoittamisen lisäksi siihen löytyi myös helppo ratkaisu, mikä ei vaadi suurempia muutoksia ohjelmistoon tai toimintamalleihin. Muiden käyttäjäryhmien toimintamalleihin merkittävästi vaikuttavien kehitystarpeiden osalta olisi aiheellista tehdä jatkotutkimus, missä arvioidaan eri ratkaisuvaihtoehtojen vaikutuksia.