Music Consumption and Publishing in Todays Music Industry : Music publishing for an independent record label
Pienimäki, Kristian (2015)
Pienimäki, Kristian
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061913614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061913614
Tiivistelmä
Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana muutokset musiikin teknologiassa sekä musiikin kulutuksessa ovat muokanneet musiikin kustannusta sekä sen kannattavuutta. Musiikin digitalisaatio sekä fyysisten julkaisujen vähenevä myynti on osaltaan ajanut musiikkiteollisuuden arvioimaan musiikkikustannusta uudestaan. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, koska musiikkiteollisuus edelleen muuttuu ja uusi tutkimustyö on tärkeätä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli itsenäinen levy-yhtiö Meiän Musiikki. Tutkimus pyrkii tuottamaan johdonmukaista tietoa niin tämän hetkisestä musiikin kulutuksen ympäristöstä kuin myös ajankohtaisista haasteista ja mahdollisuuksista musiikkikustannuksen saralla erityisesti itsenäiselle levy-yhtiölle. Opinnäytetyön tavoite on tarjota pätevää tietoa sekä ehdotuksia tulevaisuuden musiikkikustannukselle.
Tutkimustyö toteutettiin tutkimalla aiemmin julkaistua tietoa sekä teettämällä puolijäsenneltyjä laadullisia haastatteluja. Haastateltavat valittiin heidän alan kokemuksensa perusteella. Haastattelujen päätavoite oli saavuttaa ymmärrys tämänhetkisestä musiikin kulutuksesta sekä kartoittaa tärkeät tulonlähteet nykyajan musiikkikustannuksessa.
Tutkimus osoitti että musiikin julkaisu fyysisessä formaatissa ei enää ollut hallitseva tulonlähde. Vaikkakin tutkimuksen tulokset osoittivat että digitaalinen formaatti oli kannattavin, muutokset pienemmillä markkinoilla tukivat edelleen fyysistä musiikin kustannusta. Nykyajan musiikkikustannuksen menestys on riippuvainen tulolähteiden monipuolistamisesta sekä musiikin saatavuudesta käyttäen useita kustannuskanavia markkinatutkimuksen avulla.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli itsenäinen levy-yhtiö Meiän Musiikki. Tutkimus pyrkii tuottamaan johdonmukaista tietoa niin tämän hetkisestä musiikin kulutuksen ympäristöstä kuin myös ajankohtaisista haasteista ja mahdollisuuksista musiikkikustannuksen saralla erityisesti itsenäiselle levy-yhtiölle. Opinnäytetyön tavoite on tarjota pätevää tietoa sekä ehdotuksia tulevaisuuden musiikkikustannukselle.
Tutkimustyö toteutettiin tutkimalla aiemmin julkaistua tietoa sekä teettämällä puolijäsenneltyjä laadullisia haastatteluja. Haastateltavat valittiin heidän alan kokemuksensa perusteella. Haastattelujen päätavoite oli saavuttaa ymmärrys tämänhetkisestä musiikin kulutuksesta sekä kartoittaa tärkeät tulonlähteet nykyajan musiikkikustannuksessa.
Tutkimus osoitti että musiikin julkaisu fyysisessä formaatissa ei enää ollut hallitseva tulonlähde. Vaikkakin tutkimuksen tulokset osoittivat että digitaalinen formaatti oli kannattavin, muutokset pienemmillä markkinoilla tukivat edelleen fyysistä musiikin kustannusta. Nykyajan musiikkikustannuksen menestys on riippuvainen tulolähteiden monipuolistamisesta sekä musiikin saatavuudesta käyttäen useita kustannuskanavia markkinatutkimuksen avulla.