Nuotit kirjastosta vai verkosta : kirjaston asiakkaan näkökulma
Sirviö, Rose (2015)
Sirviö, Rose
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062613722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015062613722
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan kirjaston asiakkaiden nuottien hankintatapoja keskittyen otsikon kysymykseen ”nuotit kirjastosta vai verkosta”. Opinnäytetyö kartoittaa myös laajemmin nuotteja ja partituureja käyttävien ihmisten erilaisia toimintaympäristöjä. Musiikki taidemuotona on moneen suuntaan aukeava, monia eri ammattikuntia työllistävä. Tutkimuksen on tilannut Sellon kirjasto Espoossa. Se on kehittämistutkimus, jonka tulosten avulla voidaan kehittää Sellon ja muiden musiikkikirjastojen nuotteihin liittyvää toimintaa. Tutkimuksessa on laadullinen tutkimusote ja myös määrällinen osio. Teoriaosuuteen kuuluu lyhyt musiikkikirjastohistoria-osuus sekä laajemmat selvitykset fyysisistä nuoteista kirjaston aineistona sekä e-nuoteista. Empiirisessä osassa on teemahaastateltu yhteensä 20 Sellon ja Tapiolan kirjastojen musiikkiosastojen asiakasta. Asiakaskyselyn mukaan kirjasto on vielä niukasti eli 3 prosenttia verkkoa edellä suosituimpana paikkana etsiä ja hankkia nuotteja tai partituureja. Erilaisilla asiakkailla on erilaisia nuottien käyttötapoja ja -tarpeita; eri formaatilla on etunsa ja puutteensa.
Asiantuntijahaastattelut ovat tärkeitä, koska painettua tai verkkoaineistoa ei paljoa löydy. Alue on vähän tutkittu ja nopeassa muutoksen tilassa. Ryhmäasiantuntijahaastattelussa oli mukana kolme asiantuntijaa nuottien kustannus- ja tiedonhakunäkökulmista. Kahdeksan asiantuntijaa vastasi avoimeen teemahaastattelulomakkeeseen, kukin omasta näkökulmastaan. Kaupalliset toimijat vastasivat, ettei e-nuotti pysty korvaamaan fyysisiä nuotteja, etenkään ns. urtext-editioita, joita musiikin opiskelijat ja ammattilaiset käyttävät. Kirjastojen ja oppilaitosten kirjastojen edustajat vastasivat, että ammattilaiset siirtyvät ajan myötä soittamaan digitaalisiin ympäristöihin, harrastajat harvemmin. E-nuotit ja fyysiset nuotit elävät vielä pitkään rinnakkaiseloa täydentäen toisiaan.
Opinnäytetyön aikaan kirjasto-, kauppa- ja kustannusala digitalisoituvat vauhdilla. Murrosvaiheen alalla aiheuttaa aineistojen digitaalisen jakelun lisääntyminen. Nuottien digitalisoituminen on ollut muita aineistoja hitaampaa. Suojauskäytännöt ovat vielä auki, monet erilaiset nuotinnosohjelmat sekä yhteisen standardin ja päätöksen puuttuminen pääasiallisesta jakelutavasta hidastavat kehitystä. Graafinen nuottikuva on haasteellinen digitoida ja vaatii erityiset näytöt. Tällä hetkellä fyysiset nuotit ovat vielä monessa tarkoituksessa hyvin tarpeellisia. Ainakin 20 - 40 vuotta vielä jotkut ihmisryhmät käyttävät niitä; mitään takarajaa ei voi käytölle asettaa. Kaikkea nuottimateriaalia ei saa milloinkaan nettiin; eivätkä kaikki sitä voi tai halua sieltä käyttää.
Tekijänoikeuslaki määrää alan käytäntöjä. Nyt varsinkin uusi populaarimusiikki on laajasti tekijänoikeuden suojaamaa. Klassista vanhempaa, osin maksullista, löytyy netistä jo paljon; jos se sieltä löydetään. Tilanteet voivat muuttua nopeastikin. Asiakkaiden käyttäytyminen, digitaalisten nuottien saatavuus ja markkinat, oppilaitosten ja musiikkikirjastojen resurssit sekä tärkeimpinä tekijänoikeus ja e-nuottien julkaisutekniikkaan liittyvät ratkaisut vaikuttavat kaikki siihen, millaisiksi e-nuottien ja e-parituurien saatavuus ja hinnat tulevaisuudessa muodostuvat.
Asiantuntijahaastattelut ovat tärkeitä, koska painettua tai verkkoaineistoa ei paljoa löydy. Alue on vähän tutkittu ja nopeassa muutoksen tilassa. Ryhmäasiantuntijahaastattelussa oli mukana kolme asiantuntijaa nuottien kustannus- ja tiedonhakunäkökulmista. Kahdeksan asiantuntijaa vastasi avoimeen teemahaastattelulomakkeeseen, kukin omasta näkökulmastaan. Kaupalliset toimijat vastasivat, ettei e-nuotti pysty korvaamaan fyysisiä nuotteja, etenkään ns. urtext-editioita, joita musiikin opiskelijat ja ammattilaiset käyttävät. Kirjastojen ja oppilaitosten kirjastojen edustajat vastasivat, että ammattilaiset siirtyvät ajan myötä soittamaan digitaalisiin ympäristöihin, harrastajat harvemmin. E-nuotit ja fyysiset nuotit elävät vielä pitkään rinnakkaiseloa täydentäen toisiaan.
Opinnäytetyön aikaan kirjasto-, kauppa- ja kustannusala digitalisoituvat vauhdilla. Murrosvaiheen alalla aiheuttaa aineistojen digitaalisen jakelun lisääntyminen. Nuottien digitalisoituminen on ollut muita aineistoja hitaampaa. Suojauskäytännöt ovat vielä auki, monet erilaiset nuotinnosohjelmat sekä yhteisen standardin ja päätöksen puuttuminen pääasiallisesta jakelutavasta hidastavat kehitystä. Graafinen nuottikuva on haasteellinen digitoida ja vaatii erityiset näytöt. Tällä hetkellä fyysiset nuotit ovat vielä monessa tarkoituksessa hyvin tarpeellisia. Ainakin 20 - 40 vuotta vielä jotkut ihmisryhmät käyttävät niitä; mitään takarajaa ei voi käytölle asettaa. Kaikkea nuottimateriaalia ei saa milloinkaan nettiin; eivätkä kaikki sitä voi tai halua sieltä käyttää.
Tekijänoikeuslaki määrää alan käytäntöjä. Nyt varsinkin uusi populaarimusiikki on laajasti tekijänoikeuden suojaamaa. Klassista vanhempaa, osin maksullista, löytyy netistä jo paljon; jos se sieltä löydetään. Tilanteet voivat muuttua nopeastikin. Asiakkaiden käyttäytyminen, digitaalisten nuottien saatavuus ja markkinat, oppilaitosten ja musiikkikirjastojen resurssit sekä tärkeimpinä tekijänoikeus ja e-nuottien julkaisutekniikkaan liittyvät ratkaisut vaikuttavat kaikki siihen, millaisiksi e-nuottien ja e-parituurien saatavuus ja hinnat tulevaisuudessa muodostuvat.