Biomethane as transport fuel : a study on upgrading technologies and biomethane potential in Finland
Cui, Nan (2015)
Cui, Nan
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015070913838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015070913838
Tiivistelmä
Due to the negative environmental impact caused by fossil fuels usage, the focus on bioenergy has been raised in recent years. Biogas produced from an anaerobic process is good enough to produce electricity and heat, but after upgrading to biomethane, it also has a great potential to act as vehicle fuel. This Bachelor’s thesis starts with a theoretical background of the benefits of using biomethane as transport fuel. It reviews and compares five current upgrading technologies: membrane separation, pressure swing adsorption (PSA), water scrubber, chemical scrubber and organic physical scrubber. A comparison between them is summarized. In addition, Finnish biomethane status quo is studied: the locations of nine upgrading plants in Finland and a map of all the filling stations are shown. The thesis also reviews EU and national policies and targets on biomethane, in order to promote the utilization of it.
The result of the work is that you get an idea of biomethane as transport fuel and how it can benefit the future climate. As for biogas plants that are interested in constructing a new upgrading unit, this thesis will provide reference material for decision makers. På grund av den negativa miljöpåverkan som användningen av fossila bränslen orsakar, har fokuset gentemot bioenenergi höjts under de senaste åren. Biogas som producerats genom en anaerob process kan användas både till att producera elektricitet och värme, och efter en uppgradering till biometan har biogasen också en stor potential att användas som fordonsbränsle.
Det här ingenjörsarbetet behandlar först en teoretisk bakgrund gällande fördelarna med att använda biometan som fordonsbränsle. I arbetet gås fem olika uppgraderingsmetoder igenom och jämförs. Metoderna är: membran separation, PSA, absorption i vatten, kemisk adsorption och organisk fysisk adsorption. En jämförelse mellan dessa är sammanställd. Dessutom har Finlands biometans status quo undersökts; positionen av nio uppgraderingsanläggningar i Finland samt en karta av alla tankstationer är markerade. Ingenjörsarbetet granskar också EU:s och nationella policyer och mål gällande biometan, med syftet att främja användningen av den.
Resultatet av ingenjörsarbetet är att det ger läsaren en bild av biometan som fordonsbränsle och hur det framtida klimatet kan ha nytta av den. Även biogasanläggningar som är intresserade av att konstruera en ny uppgraderingsenhet kan dra nytta av detta arbete som referensmaterial.
The result of the work is that you get an idea of biomethane as transport fuel and how it can benefit the future climate. As for biogas plants that are interested in constructing a new upgrading unit, this thesis will provide reference material for decision makers.
Det här ingenjörsarbetet behandlar först en teoretisk bakgrund gällande fördelarna med att använda biometan som fordonsbränsle. I arbetet gås fem olika uppgraderingsmetoder igenom och jämförs. Metoderna är: membran separation, PSA, absorption i vatten, kemisk adsorption och organisk fysisk adsorption. En jämförelse mellan dessa är sammanställd. Dessutom har Finlands biometans status quo undersökts; positionen av nio uppgraderingsanläggningar i Finland samt en karta av alla tankstationer är markerade. Ingenjörsarbetet granskar också EU:s och nationella policyer och mål gällande biometan, med syftet att främja användningen av den.
Resultatet av ingenjörsarbetet är att det ger läsaren en bild av biometan som fordonsbränsle och hur det framtida klimatet kan ha nytta av den. Även biogasanläggningar som är intresserade av att konstruera en ny uppgraderingsenhet kan dra nytta av detta arbete som referensmaterial.