Puukauppapalveluiden myynnin kehittäminen OTSO Metsäpalveluissa
Mäkelä, Juulia (2015)
Mäkelä, Juulia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081113950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015081113950
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehitystyö OTSO Metsäpalveluiden puukauppa-asiantuntijan käyttöön. OTSO on uusi toimija kilpailluilla puukauppamarkkinoilla, ja työn tarkoituksena oli tarkastella yrityksen mahdollisuuksia menestyä puukaupassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös etsiä OTSOn puukauppapalveluiden myyntiin liittyviä kehityskohteita sekä arvioida metsäalan toimintaympäristön muutoksen vaikutuksia yrityksen toimintaan.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin OTSOn metsäpalveluesimiehille tehdyllä puukauppa-kyselyllä sekä analysoimalla OTSOn puukaupalle asetettuja tavoitteita ja toteutuneita tuloksia. Puukauppakyselyssä selvitettiin muun muassa työtekijöiden asennoitumista ja valmiutta puukaupan tekoon sekä mahdollisia kehitys- ja koulutustarpeita. Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.
OTSO on merkittävien organisaatiouudistusten jälkeen suuren haasteen edessä. Puukaupan avulla sen on mahdollista tavoittaa uusia asiakkaita sekä myydä kattavampia palvelukokonaisuuksia yhdelle ja samalle asiakkaalle. Metsälain muutos parantaa puumarkkinoiden kilpailua ja osa metsänomistajista saattaa olla kiinnostuneita vaihtamaan puukauppakumppaniaan. Kovasta kilpailusta huolimatta OTSOlla on mahdollisuus saavuttaa puukaupalle asettamansa tavoitteet toiminnan tehostamisen, henkilöstön kouluttamisen ja markkinoinnin lisäämisen kautta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin OTSOn metsäpalveluesimiehille tehdyllä puukauppa-kyselyllä sekä analysoimalla OTSOn puukaupalle asetettuja tavoitteita ja toteutuneita tuloksia. Puukauppakyselyssä selvitettiin muun muassa työtekijöiden asennoitumista ja valmiutta puukaupan tekoon sekä mahdollisia kehitys- ja koulutustarpeita. Luottamuksellinen aineisto on poistettu julkisesta raportista.
OTSO on merkittävien organisaatiouudistusten jälkeen suuren haasteen edessä. Puukaupan avulla sen on mahdollista tavoittaa uusia asiakkaita sekä myydä kattavampia palvelukokonaisuuksia yhdelle ja samalle asiakkaalle. Metsälain muutos parantaa puumarkkinoiden kilpailua ja osa metsänomistajista saattaa olla kiinnostuneita vaihtamaan puukauppakumppaniaan. Kovasta kilpailusta huolimatta OTSOlla on mahdollisuus saavuttaa puukaupalle asettamansa tavoitteet toiminnan tehostamisen, henkilöstön kouluttamisen ja markkinoinnin lisäämisen kautta.