Tuuliturbiinivaihteen väliakselin valmistusmenetelmien kehittäminen
Sepponen, Veli-Pekka (2012)
Sepponen, Veli-Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810979
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylässä toimiva Moventas Wind Oy. Opinnäytetyössä tutkittiin ja tehtiin kehitys ehdotuksia tuuliturbiinivaihteessa käytettävän planeettavaihteen väliakselin ja hammaspyörän valmistukseen Moventas Wind Oy:lle. Valmistuksessa mukana on; karkaisu, sorvaus,pyöröhionta, kutistusliittäminen ja muotohionta. Väliakseli malleja on useita ja kaikki käytettävät
koneet eivät pystyneet tekemään jokaista akselimallia alusta loppuun valmiiksi, vaan akselin valmistamiseen tarvittiin useita koneita. Yksi tärkeimmistä tavoitteista oli, että kaikki kolme Moventaksella käytettävää sorvia pystyy tekemään kaikki väliakselin koneistustyöt alusta loppuun valmiiksi. Ongelmia työn valmistumisessa ja testien tekemisessä teki 2008 laskusuhdanne maailman markkinoil-
la, jonka takia testejä ei pystytty kunnolla tekemään ja hyötyjen toteaminen sarjatuotannossa jäi kokeiluasteelle. Myös karkaisun menetelmien muuttaminen on vaikeaa, koska prosessin muuttaminen vaatisi aina protosarjan vaihteesta, että voidaan olla varmoja mihin kaikkeen prosessimuutos
vaikuttaa. Lisähaastetta tuo myös Moventaksen Service toiminta, jolloin tuote voi tulla huoltoon ja
akseli on oltava mahdollista korjata. Uuden tuotteen valmistamisen tehostaminen vaikeuttaa huoltoon tulevien vaihteiden korjauskoneistusta.Akselin ja hammaspyörän valmistusta käsiteltiin työturvallisuuden, kustannusten ja joustavuuden näkökannalta. Työssä keskitytään vain väliakselin, hammaspyörän ja näiden yhteen liittämiseen tarvittavien työmenetelmien tutkimiseen ja kehittämiseen.
koneet eivät pystyneet tekemään jokaista akselimallia alusta loppuun valmiiksi, vaan akselin valmistamiseen tarvittiin useita koneita. Yksi tärkeimmistä tavoitteista oli, että kaikki kolme Moventaksella käytettävää sorvia pystyy tekemään kaikki väliakselin koneistustyöt alusta loppuun valmiiksi. Ongelmia työn valmistumisessa ja testien tekemisessä teki 2008 laskusuhdanne maailman markkinoil-
la, jonka takia testejä ei pystytty kunnolla tekemään ja hyötyjen toteaminen sarjatuotannossa jäi kokeiluasteelle. Myös karkaisun menetelmien muuttaminen on vaikeaa, koska prosessin muuttaminen vaatisi aina protosarjan vaihteesta, että voidaan olla varmoja mihin kaikkeen prosessimuutos
vaikuttaa. Lisähaastetta tuo myös Moventaksen Service toiminta, jolloin tuote voi tulla huoltoon ja
akseli on oltava mahdollista korjata. Uuden tuotteen valmistamisen tehostaminen vaikeuttaa huoltoon tulevien vaihteiden korjauskoneistusta.Akselin ja hammaspyörän valmistusta käsiteltiin työturvallisuuden, kustannusten ja joustavuuden näkökannalta. Työssä keskitytään vain väliakselin, hammaspyörän ja näiden yhteen liittämiseen tarvittavien työmenetelmien tutkimiseen ja kehittämiseen.