dc.contributor.author | Saaranen, Johanna | - |
dc.date.accessioned | 2015-08-19T11:44:23Z | |
dc.date.available | 2015-08-19T11:44:23Z | |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2015081514001 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/97393 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erään pohjoissuomalaisen yhtenäiskoulun 0 -9 luokkien oppilaiden vanhempien ja opettajien näkemyksiä ja kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Aineiston avulla oli tarkoitus saada uudenlaista tietoa yhteistyöhön liittyen, jota voitaisiin käyttää apuna kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittämisessä. Aineisto kerättiin Webropol – kyselylomakkeilla maaliskuussa 2015. Kyselyjen linkit lähetettiin sähköisen Helmi-reissuvihkon välityksellä. Kyselyyn osallistui 48 vanhempaa ja 11 opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä käyttäen ja hyödyntämällä Webropol – kyselyohjelman työkaluja.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina nousi esiin se, että sekä vanhemmat että opettajat kokivat henkilökohtaiset tapaamiset koululla toimivimmaksi yhteistyömuodoksi. Kaikki kyselyyn vastanneet myös kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön tärkeäksi ja merkitykselliseksi. Kehittämisen kohteena vastauksissa nousi esille opettajien puolelta vanhempien osallisuuden lisääminen. Vanhemmat toivat esille kehittämistarpeita sähköiseen reissuvihkoon ja vanhempainvarttikäytäntöihin liittyen. Sekä vanhemmat että opettajat olivat sitä mieltä, että yhteisiä tapahtumia ja avoimien ovien päiviä voisi järjestää enemmän.
Jatkossa aihetta voisi syventää tutkimalla asiaa vielä enemmän kasvatuskumppanuuden näkökulmasta tai toimintatutkimuksen kautta ottamalla perheet ja koulu mukaan yhteistyön kehittämiseen. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this thesis was to find out the views and experiences of parents and teachers on the home-school collaboration in one school in Northern Finland. The purpose was to elicit new kind of information for developing the home – school collaboration. The data was collected using the Webropol – survey software in March 2015. Links to the questionnaire were sent using an electronic communication notebook called Helmi. The questionnaire was answered by 48 parents and 11 teachers. The data was analyzed using both quantitative and qualitative methods, and with the tools provided by the Webropol – survey software.
One of the key results of this study was that both parents and teachers perceived one-to-one meetings at school as the most useful way to collaborate. All the respondents also appreciated the home – school collaboration as important and relevant. For the purpose of developing the collaboration, teachers' answers highlighted the need to increase the parents' inclusion. Parents took up the need to develop the electronic communication notebook and the practices related to the development discussions. Both parents and teachers shared the opinion that there could be more events and open house – days in school. In future this theme could be studied further from the point of view of partnership or action research. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | "Yhteinen asia, yhteiset huolet ja ilot" : Vanhempien ja opettajien näkemyksiä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/79818 | - |
dc.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | kasvatuskumppanuus | - |
dc.subject.keyword | kodin ja koulun välinen yhteistyö | - |
dc.subject.keyword | osallisuus | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma, perheiden hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen (Ylempi AMK) | - |