Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kestävän kehityksen koulutusohjelman opiskelijoiden ammatillinen suuntautuminen opinnäytetöiden perusteella

Virkki, Heta (2015)

Avaa tiedosto
Virkki_Heta.pdf (928.9Kt)
Lataukset: 


Virkki, Heta
Turun ammattikorkeakoulu
2015
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211810
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Turun kestävän kehityksen koulutusohjelman tilauksesta. Työhön pohjautuen tullaan kirjoittamaan artikkeli osaksi koulutusohjelmasta koottavaa historiikkia.
Työn tavoitteena oli selvittää kestävän kehityksen koulutusohjelman opiskelijoiden ammatillista suuntautumista tutkimalla opinnäytetöiden aiheita. Aineisto kattoi Turun kestävän kehityksen koulutusohjelman vuosina 2001–2014 julkaistut opinnäytetyöt. Taustalla oli olettamus siitä, että opinnäytetyön aihe kuvastaa opiskelijan kiinnostuksen kohteita sekä ammattitaitoa ympäristöalan kentässä, ja sitä myötä myös tämän ammatillista suuntautumista. Tutkimuksessa haluttiin tietää, mihin eri aihealueisiin liittyen opinnäytetöitä on tehty ja, mitä eri ympäristöalan tehtäväkenttiä ne kattavat. Tutkimuksessa selvitettiin myös opinnäytetöiden yhteyttä työelämään tutkimalla opinnäytetöiden toimeksiantojen määriä sekä toimeksiantajatahoja. Lisäksi työssä tarkasteltiin ympäristösuunnittelijoiden mahdollisten työtehtävien yhteyttä kestävän kehityksen edistämiseen.
Ammatillista suuntautumista selvitettiin muodostamalla opinnäytetöiden aiheista teemaluokkia, joihin opinnäytetyöt luokiteltiin niiden aihealueiden perusteella. Toimeksiantajat luokiteltiin toimeksiantajatahon mukaan. Ympäristösuunnittelijoiden työn yhteyttä kestävän kehityksen edistämiseen havainnollistettiin opinnäytetöissä esiintyvillä käytännön esimerkeillä, joita tarkasteltiin kestävän kehityksen eri ulottuvuuksien kannalta.
Tutkimuksen mukaan suurin osa opiskelijoista olisi opinnäytetyöaiheiden perusteella suuntautunut johonkin viidestä seuraavasta aihealueesta: aluekehittäminen, yhdyskuntatekninen ympäristönhuolto, ympäristönsuojelu, organisaation toimintajärjestelmät tai ympäristövalistus. Opinnäytetöistä 73 % oli tehty toimeksiantona ja toimeksiannoista suurin osa tuli kunnilta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste