Vientiterminaalin laadun kehittäminen
Koski, Hannes (2015)
Koski, Hannes
Turun ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082214081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082214081
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli seurata ja korjata DB Schenkerin Pohjoismaiden vientitoimintaa Turun P-terminaalissa. Vuoden 2015 alussa DB Schenker keskitti Suomen Pohjoismaihin kohdistuvan viennin Turun P-terminaaliin. Tavoitteena oli tehdä Turusta Pohjoismaiden viennin keskipiste. Liikenteen lisääntyessä aikaa laadun valvonnalle terminaalissa joudutaan karsimaan, jotta lastaustoiminta saadaan pidettyä aikatauluissa.
Työ aloitettiin seuraamalla Ruotsin lastauksia. Lastauksista lastaamatta jääneet lähetykset kirjattiin Exceliin, ja näille lähetyksille alettiin etsiä tarkempaa syytä. Tutkimus aloitettiin heti tammikuussa, mutta keskittämisprosessin ollessa silloin vielä hieman kesken päätettiin tutkimustuloksissa käyttää helmikuun aikana lastaamatta jääneitä lähetyksiä ja keskittyä tarkemmin niihin. Tavoitteena oli löytää tarkempia syitä sille, miksi lähetyksiä ei lastattu ja mitä puutteita lähetyksissä oli.
Tutkitut lähetykset käytiin läpi ja taulukoitiin eri virhekategorioiden alle. Nämä kategoriat käytiin yksitellen läpi. Työssä yritetään löytää korjauskeinoja, joilla virheiltä pystyttäisiin välttymään. Useita muutoksia tehtiin jo tutkimuksen aikana, mikäli huomattiin toistuvia virheitä järjestelmässä. Muutoksia tehtiin koko toimitusketjuun niin runkoliikenteeseen kuin tilausten vastaanottamiseen sekä terminaalin toimintaan. Terminaalissa otettiin käyttöön uusi lastaustoiminto Scan&Plan, suuria lähetyksiä siirrettiin terminaalin tyhjiin osiin ja lähetysten lastaukset suoritettaisiin aamuisin. Helsingin ja Tampereen runkolastaustoimintaa parannettiin, ja öisin Turkuun saapuvat kotimaan runkokuljetukset purkaisivat vientilähetyksensä suoraan P-terminaaliin K-terminaalin sijasta.
Työ aloitettiin seuraamalla Ruotsin lastauksia. Lastauksista lastaamatta jääneet lähetykset kirjattiin Exceliin, ja näille lähetyksille alettiin etsiä tarkempaa syytä. Tutkimus aloitettiin heti tammikuussa, mutta keskittämisprosessin ollessa silloin vielä hieman kesken päätettiin tutkimustuloksissa käyttää helmikuun aikana lastaamatta jääneitä lähetyksiä ja keskittyä tarkemmin niihin. Tavoitteena oli löytää tarkempia syitä sille, miksi lähetyksiä ei lastattu ja mitä puutteita lähetyksissä oli.
Tutkitut lähetykset käytiin läpi ja taulukoitiin eri virhekategorioiden alle. Nämä kategoriat käytiin yksitellen läpi. Työssä yritetään löytää korjauskeinoja, joilla virheiltä pystyttäisiin välttymään. Useita muutoksia tehtiin jo tutkimuksen aikana, mikäli huomattiin toistuvia virheitä järjestelmässä. Muutoksia tehtiin koko toimitusketjuun niin runkoliikenteeseen kuin tilausten vastaanottamiseen sekä terminaalin toimintaan. Terminaalissa otettiin käyttöön uusi lastaustoiminto Scan&Plan, suuria lähetyksiä siirrettiin terminaalin tyhjiin osiin ja lähetysten lastaukset suoritettaisiin aamuisin. Helsingin ja Tampereen runkolastaustoimintaa parannettiin, ja öisin Turkuun saapuvat kotimaan runkokuljetukset purkaisivat vientilähetyksensä suoraan P-terminaaliin K-terminaalin sijasta.