Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ateria- ja puhtauspalvelut yhdistyivät - moniosaajia kouluille

Kaasalainen, Taina (2015)

 
Avaa tiedosto
Kaasalainen_Taina.pdf (488.8Kt)
Lataukset: 


Kaasalainen, Taina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082514108
Tiivistelmä
Kunta X:ssä ateria- ja puhtauspalveluiden organisaatiot oli yhdistetty yhteiseen tulosalueeseen vuoden 2014 alusta alkaen. Ennen yhdistämistä oli kuntaan rakennettu keskuskeittiö, johon muun muassa koulujen ruuanvalmistus oli pääosin siirretty. Ateria- ja puhtauspalvelujen yhdistämisellä kuntaan haettiin kustannussäästöjä. Tässä opinnäytteessä tutkittiin, miten ateria- ja puhtauspalvelut voidaan järjestää isoilla kouluilla yhdistymisen jälkeen.

Tutkimustehtävää lähestyttiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja benchmarkingia. Haastattelu toteutettiin haastattelemalla kunta X:n esimiehiä heidän näkemyksistään ateria- ja puhtauspalveluiden yhdistymisestä, yhteistyöstä ja palveluiden järjestämisestä. Benchmarking toteutettiin tekemällä tutustumiskäynti ja haastattelu kolmessa väestöpohjaltaan kunta X:n kokoisessa kunnassa, joissa ateria- ja puhtauspalvelut oli yhdistetty yhteiseen tulosalueeseen jo aiemmin.

Haastattelun ja bencmarkingin tuloksissa muutosvastarinta koettiin ongelmaksi, kun eri toimintoja yhdistetään. Yhteistyö ja sen kehittäminen todettiin tärkeäksi. Ateria- ja puhtauspalveluiden järjestämiseen isoilla kouluilla vaikutti se, onko koulussa valmistus- vai palvelukeittiö.

Opinnäytteen lopputuloksena tehtiin kehittämisehdotus, jossa todettiin, että kunta X:n isoilla kouluilla on perusteltua muodostaa tiimejä, joissa työntekijät toimivat moniosaaja-periaatteella. Koulutusta, joka sisältää sekä muutokseen liittyvää asennekoulutusta että osaamisen laajentamiseen liittyvää ammattitaidon parantamista, kannattaa järjestää koko henkilöstölle. Yhteisöllisyyden vahvistamiseen voidaan käyttää tiimien muodostusta, työhyvinvointitapahtumien järjestämistä sekä palkitsemista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste