Pienryhmätoiminnan hyödyt ja haasteet päiväkodin henkilökunnan näkökulmasta
Pihlajamäki, Sanna-Maria (2015)
Pihlajamäki, Sanna-Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082714166
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitä mahdollisuuksia pienryhmätoiminnalla on, mitä haasteita se voi tuoda tullessaan ja miten sitä tällä hetkellä toteutetaan. Tavoitteena oli saada päiväkodille kaikki mahdollinen hyöty pienryhmätoiminnasta ja haasteiden välttäminen. Lisäksi yhtenä tavoitteena oli antaa päiväkodin henkilökunnalle tarvittavaa tietoa pienryhmätoiminnan kehittämiseen. Pienryhmätoiminta on päiväkodin lapsiryhmän jakamista pienempiin ryhmiin.
Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa kerrotaan, että kaikki päivähoitoyksiköt käyttävät toiminnassaan pienryhmiä. Jokaisen yksikön omalla vastuulla on kuitenkin, miten paljon sitä hyödynnetään. Tutkimuksessa on päiväkodin henkilökunnan näkökulma.
Teoriaosuuteni koostuu varhaiskasvatuksesta, ryhmätoiminnasta, pienryhmätoiminnasta ja työn organisoimisesta. Toteutin tutkimuksen laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineiston keruu tapahtui kyselylomakkein ja ryhmähaastattelun keinoin. Tutkimus toteutettiin keväällä 2015.
Tutkimus osoittaa, että pienryhmätoimintaa hyödynnettiin päiväkodissa sovittuina ajankohtina pysyvissä pienryhmissä. Lisäksi silloin tällöin pienryhmätoimintaa toteutettiin helpottamaan arkea tai tunneilmaisun harjoittamiseen. Pienryhmätoiminnan parhaina puolina nähtiin rauhallisuus, melutason mataluus ja pitkäaikaisten projektien mahdollisuus. Negatiivisina puolina nähtiin se, että pienryhmästä oli vastuussa vain yksi aikuinen, mikä toi haastetta jos yksittäinen lapsi tarvitsi huomiota. Pienryhmätoiminnan kehittämisessä esiin nousi tilojen parempi hyödyntäminen.
Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa kerrotaan, että kaikki päivähoitoyksiköt käyttävät toiminnassaan pienryhmiä. Jokaisen yksikön omalla vastuulla on kuitenkin, miten paljon sitä hyödynnetään. Tutkimuksessa on päiväkodin henkilökunnan näkökulma.
Teoriaosuuteni koostuu varhaiskasvatuksesta, ryhmätoiminnasta, pienryhmätoiminnasta ja työn organisoimisesta. Toteutin tutkimuksen laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineiston keruu tapahtui kyselylomakkein ja ryhmähaastattelun keinoin. Tutkimus toteutettiin keväällä 2015.
Tutkimus osoittaa, että pienryhmätoimintaa hyödynnettiin päiväkodissa sovittuina ajankohtina pysyvissä pienryhmissä. Lisäksi silloin tällöin pienryhmätoimintaa toteutettiin helpottamaan arkea tai tunneilmaisun harjoittamiseen. Pienryhmätoiminnan parhaina puolina nähtiin rauhallisuus, melutason mataluus ja pitkäaikaisten projektien mahdollisuus. Negatiivisina puolina nähtiin se, että pienryhmästä oli vastuussa vain yksi aikuinen, mikä toi haastetta jos yksittäinen lapsi tarvitsi huomiota. Pienryhmätoiminnan kehittämisessä esiin nousi tilojen parempi hyödyntäminen.