Lasten välisen kiusaamisen ennaltaehkäisy ja puheeksi ottaminen luovien menetelmien avulla : Pedagoginen toimintapohja
Kontio, Kati (2015)
Kontio, Kati
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090214274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090214274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää erilaisia luovia menetelmiä lasten välisen kiusaamisen käsittelemiseksi. Näiden luovien menetelmien avulla on tarkoitus oppia puhumaan kiusaamisesta ja siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Toiminta koostuu kahden viikon mittaisesta lasten havainnoinnista sekä neljästä toimintatuokiosta yhdessä lasten kanssa. Toimintatuokiot on suunniteltu kahden havainnointiviikon aikana tehtyjen kiusaamishavaintojen perusteella. Tuokioilla käsiteltiin kiusaamisaiheita, joita päiväkodissa useimmiten nousi esiin havainnoinnin aikana. Näitä olivat fyysinen kiusaaminen sekä nimittely. Jokaisella neljällä toimintatuokiolla oli yksi yhteinen tekijä: opinnäytetyön tekijän itse kirjoittama satu kiusaamiseen liittyen. Jokaisen tuokion alussa oli satu, joka johdatti kiusaamisen aiheeseen. Sadun jälkeen keskusteltiin ja tehtiin erilaisia luovia toimintoja. Luovat menetelmät tässä opinnäytetyössä olivat piirtäminen/askartelu, näytteleminen, saduttaminen, sadun kertominen.
Opinnäytetyössä kehitetyt menetelmät helpottavat kiusaamisen käsittelyä lasten kanssa. Luovien menetelmien kehittämisen lisäksi opinnäytetyö sisältää pedagogisen toimintapohjan, jota alalla työskentelevät voivat käyttää omassa työssään. Toimintapohja sisältää ohjeet tuokioiden toteutukseen ja ehdotuksia materiaaleista, joita toimintatuokioilla voi käyttää niin halutessaan.
Kiusaamisesta puhuminen voi olla lapsille vaikeaa, koska kiusaaminen sanana voi olla lapsille monimerkityksellinen. Siksi pidän tärkeänä kehittää uusia, konkreettisia menetelmiä, joiden avulla lasten kanssa voidaan keskustella kiusaamisesta. Lapsille tulee myös opettaa, minkälainen toiminta on oikein ja minkälainen väärin (esimerkiksi saako toisia lyödä tai nimitellä). Luovat menetelmät valitsin sen takia, sillä ne ovat lapsille yleensä mielekkäitä tapoja toimia, leikkiä ja oppia. Pidän itse tuollaisen toiminnan suunnittelemisesta ja toteuttamisesta.
Opinnäytetyössä kehitetyt menetelmät helpottavat kiusaamisen käsittelyä lasten kanssa. Luovien menetelmien kehittämisen lisäksi opinnäytetyö sisältää pedagogisen toimintapohjan, jota alalla työskentelevät voivat käyttää omassa työssään. Toimintapohja sisältää ohjeet tuokioiden toteutukseen ja ehdotuksia materiaaleista, joita toimintatuokioilla voi käyttää niin halutessaan.
Kiusaamisesta puhuminen voi olla lapsille vaikeaa, koska kiusaaminen sanana voi olla lapsille monimerkityksellinen. Siksi pidän tärkeänä kehittää uusia, konkreettisia menetelmiä, joiden avulla lasten kanssa voidaan keskustella kiusaamisesta. Lapsille tulee myös opettaa, minkälainen toiminta on oikein ja minkälainen väärin (esimerkiksi saako toisia lyödä tai nimitellä). Luovat menetelmät valitsin sen takia, sillä ne ovat lapsille yleensä mielekkäitä tapoja toimia, leikkiä ja oppia. Pidän itse tuollaisen toiminnan suunnittelemisesta ja toteuttamisesta.