Myynti- ja markkinointisuunnitelma ulkomaiden kohdemarkkinoille
Mikkonen, Petteri (2015)
Mikkonen, Petteri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090714359
Tiivistelmä
Yritykset pyrkivät kansainvälistymään yhä aiemmin. Kova kilpailu ja Suomen pienet markkinat ovat suurin syy yritysten aikaiseen globalisoitumiseen. Kansainvälistyminen tuo uusia haasteita ja mahdollisuuksia. Yritysten pyrkiessä potentiaaliseen kasvuun on toimintaa laajennettava ulkomaille.
Tässä kehittämistyössä suunnitellaan case-yrityksen kansainvälistymistä valituille kohdemarkkinoille. Opinnäytetyö sisältää aiheita yrityksen kansainvälistymiseen, kohdemarkkina-alueille menemiseen, mitä markkinat sisältävät sekä millä tavoin yritys organisoi myynnin ja markkinoinnin saavuttaakseen haluamansa kilpailuaseman markkinoilla. Työssä käydään läpi erilaisia tapoja ja toimia tavoitteeseen pääsemiseksi.
Tämän opinnäytetyö sai alkunsa case-yrityksen omistajan toimesta. Haluttiin tehdä toimiva myynti- ja markkinointisuunnitelma ulkomaan kohdemarkkinoille, koska yrityksellä on tarkoitus kansainvälistyä 2015 vuoden aikana. Yritys on valinnut kohdemarkkina-alueiksi Venäjän ja Australian, joiden koetaan olevan vauraita ja suuren markkinapotentiaalin omaavia maita. Yritys uskoo, että innovatiiviset tuotteet herättävät kiinnostusta Suomen ulkopuolella.
Aikaisempaa tietoa ei yrityksellä kyseisiltä markkina-alueilta ole. Siitä syystä yrityksen on tehtävä syvempää markkinatutkimusta ja analyysejä ennen markkinoille siirtymistä. Opinnäytetyö kattaa osat yrityksen nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä, markkinointisuunnitelman kansainvälisessä ympäristössä, liiketoimintaympäristön sekä kuinka työ toteutetaan. Viimeisissä osioissa tehdään markkinointisuunnitelmat Australiaan ja Venäjään.
Tässä kehittämistyössä suunnitellaan case-yrityksen kansainvälistymistä valituille kohdemarkkinoille. Opinnäytetyö sisältää aiheita yrityksen kansainvälistymiseen, kohdemarkkina-alueille menemiseen, mitä markkinat sisältävät sekä millä tavoin yritys organisoi myynnin ja markkinoinnin saavuttaakseen haluamansa kilpailuaseman markkinoilla. Työssä käydään läpi erilaisia tapoja ja toimia tavoitteeseen pääsemiseksi.
Tämän opinnäytetyö sai alkunsa case-yrityksen omistajan toimesta. Haluttiin tehdä toimiva myynti- ja markkinointisuunnitelma ulkomaan kohdemarkkinoille, koska yrityksellä on tarkoitus kansainvälistyä 2015 vuoden aikana. Yritys on valinnut kohdemarkkina-alueiksi Venäjän ja Australian, joiden koetaan olevan vauraita ja suuren markkinapotentiaalin omaavia maita. Yritys uskoo, että innovatiiviset tuotteet herättävät kiinnostusta Suomen ulkopuolella.
Aikaisempaa tietoa ei yrityksellä kyseisiltä markkina-alueilta ole. Siitä syystä yrityksen on tehtävä syvempää markkinatutkimusta ja analyysejä ennen markkinoille siirtymistä. Opinnäytetyö kattaa osat yrityksen nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä, markkinointisuunnitelman kansainvälisessä ympäristössä, liiketoimintaympäristön sekä kuinka työ toteutetaan. Viimeisissä osioissa tehdään markkinointisuunnitelmat Australiaan ja Venäjään.