Lähiruokabrändi : Näkyvyyttä lähiruoalle
Andström, Terhi (2015)
Andström, Terhi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914461
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää lähiruokatuotteitaan markkinoiville lähiruokabrändin rakennuspalikoita ja toimia eräänlaisena brändin rakennusoppaana. Ensisijaisena tavoitteena oli kerätä lähiruoan brändi-identiteetin rakentamiselle hyödyllistä tutkimustietoa siitä, kuinka asiakkaat ja muut sidosryhmät näkevät lähiruokabrändin sekä kartoittaa kilpailuympäristöä ja asiakasryhmää.
Koska tutkimuksen aiheena on lähiruokabrändin rakentaminen, päädyttiin kvalitatiiviseen tutkimukseen, joka on teorialähtöinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökohtaisia teemahaastatteluja ja haastattelutyypiksi valittiin puolijäsennelty asiantuntijahaastattelu. Haastateltavat valittiin lähiruokailmiön ja lähiruokabrändin rakentamisen kannalta ensisijaisista sidosryhmän edustajista.
Tutkimuksen tuloksissa todetaan lähiruokatrendin jo laskeneen mutta pientuottajuuden ja paikallisuuden myyvän hyvin. Lähiruoan imagoa pidettiin positiivisena sekä hyvällä tavalla arkisempana ja siihen kytkettiin voimakkaasti eettiset arvot. Lähiruoan asiakkaat koettiin taustoiltaan vaihteleviksi mutta esille nousi hyvin toimeentuleva, laadukkaan ruoan valmistaja, jonka arvomaailmassa korostuvat terveelliset elämäntavat ja ympäristöstä välittäminen.
Haastateltavat kokivat lähiruokatuottajien tulevan läheltä loppukuluttajaa, ja heidän vahvuutensa löytyivät juuri tässä läheisyyden ja paikallisuuden mukanaan tuomasta tuttuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Lähiruokabrändin lupaukseksi koettiin kyky tarjota laadukasta, maukasta ja tuoretta ruokaa. Lähiruoan ostokokemukseen kytkeytyy mielikuvat hyvästä luotettavasta palvelusta ja elämyksistä. Asiakkaalle jäi hyvä mieli ja tunne siitä, että on omalla ostovalinnallaan voinut tukea paikallisia pientuottajia ja vaikuttaa tuotteen eettisyyteen, samalla tuntien positiivista tunnetta yhteenkuuluvuudesta.
Koska tutkimuksen aiheena on lähiruokabrändin rakentaminen, päädyttiin kvalitatiiviseen tutkimukseen, joka on teorialähtöinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökohtaisia teemahaastatteluja ja haastattelutyypiksi valittiin puolijäsennelty asiantuntijahaastattelu. Haastateltavat valittiin lähiruokailmiön ja lähiruokabrändin rakentamisen kannalta ensisijaisista sidosryhmän edustajista.
Tutkimuksen tuloksissa todetaan lähiruokatrendin jo laskeneen mutta pientuottajuuden ja paikallisuuden myyvän hyvin. Lähiruoan imagoa pidettiin positiivisena sekä hyvällä tavalla arkisempana ja siihen kytkettiin voimakkaasti eettiset arvot. Lähiruoan asiakkaat koettiin taustoiltaan vaihteleviksi mutta esille nousi hyvin toimeentuleva, laadukkaan ruoan valmistaja, jonka arvomaailmassa korostuvat terveelliset elämäntavat ja ympäristöstä välittäminen.
Haastateltavat kokivat lähiruokatuottajien tulevan läheltä loppukuluttajaa, ja heidän vahvuutensa löytyivät juuri tässä läheisyyden ja paikallisuuden mukanaan tuomasta tuttuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Lähiruokabrändin lupaukseksi koettiin kyky tarjota laadukasta, maukasta ja tuoretta ruokaa. Lähiruoan ostokokemukseen kytkeytyy mielikuvat hyvästä luotettavasta palvelusta ja elämyksistä. Asiakkaalle jäi hyvä mieli ja tunne siitä, että on omalla ostovalinnallaan voinut tukea paikallisia pientuottajia ja vaikuttaa tuotteen eettisyyteen, samalla tuntien positiivista tunnetta yhteenkuuluvuudesta.