Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Laatutoiminnan käynnistäminen liike- ja mainoslahjayrityksessä

Hietala, Anu (2015)

 
Avaa tiedosto
Anu Hietala.pdf (777.8Kt)
Lataukset: 


Hietala, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091014487
Tiivistelmä
Laadun merkitys yrityksen menestymiselle on tiedetty jo kauan. Aiheeseen liittyviä tekniikoita ja työkaluja on vuosien saatossa kehitelty lukuisia ja saatavilla on ohjeita, koulutusta ja konsultointia erilaisiin tarpeisiin. Aina yritys ei kuitenkaan tiedä mistä pitäisi aloittaa ja mikä olisi juuri se oikea laadun kehittämisen malli tai lähestymistapa.

Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa erästä liike- ja mainoslahja-alalla toimivaa yritystä aloittamaan systemaattinen laadun kehittäminen. Tarkoituksena oli tuoda ajantasaista laatuun liittyvää tietoa yrityksen käyttöön ja viedä ensimmäinen laadunkehittämisprojekti läpi yhdessä yrityksen johdon ja henkilöstön kanssa. Työn lähestymistapa oli toimintatutkimus.

Työssä tutustuttiin erilaisiin laadun kehittämisen malleihin ja tällä hetkellä vallitseviin laadun periaatteisiin. Itse kehittämistyö yrityksessä aloitettiin lähtötilanneselvityksellä, jossa pyrittiin haastatteluiden ja havaintojen perusteella saamaan käsitys yrityksen toiminnasta ja sen haasteista ja ongelmista. Tämän jälkeen organisoitiin ja vietiin läpi ensimmäinen laatuprojekti, josta samalla kerättiin tietoa, havaintoja ja kokemuksia opinnäytetyötä varten.

Työn tulokset ovat kaksijakoiset: yrityksessä toteutetun kehittämistyön tuloksena tehtiin konkreettisia laadun parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä, kuten esimerkiksi suunnitelmat asiakaspalautejärjestelmälle ja reklamaatioprosessille. Opinnäyteyön tuloksena taas syntyi kymmenen kohdan ohjeistus onnistuneeseen kehittämisprojektin läpivientiin. Opinnäytetyön tuloksissa keskeisessä roolissa ovat tavoitteen asettaminen, johdon sitoutuminen ja projektin organisointi. Nämä kolme asiaa aiheuttivat suurimmat haasteet kehittämisprojektille.

Yrityksessä toteutettu ensimmäinen laatuprojekti ei onnistunut kovin hyvin ja saavutukset jäivät odotettua vähäisemmiksi. Tämä seikka tekee opinnäytetyöstä merkityksellisemmän yritykselle, koska kehittämisprojektin virheiden ja epäonnistumisten perusteella koottu ohjeistus auttaa välttämään samat virheet tulevaisuudessa. Yrityksellä on vielä paljon tekemistä laatutoiminnan kehittämisessä, mutta työ on nyt aloitettu ja tästä on hyvä jatkaa seuraaviin kehittämisprojekteihin. Työn merkittävin saavutus oli se, että lisättiin johdon ja henkilöstön ymmärrystä laadun ja sen kehittämisen tärkeydestä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste