Eettiset ongelmat matkasynnytyksen hoidossa : sosiodraaman käyttäminen opetusmenetelmänä
Järvinen, Jenni; Liikanen, Emmi; Virtanen, Iida (2015)
Järvinen, Jenni
Liikanen, Emmi
Virtanen, Iida
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091014490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091014490
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää seksuaali- ja lisääntymisterveyden etiikan opetusta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa opetustapahtuma. Opetusmenetelmänä käytettiin sosiodraamaa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää matkasynnytykseen liittyviä eettisiä ongelmatilanteita. Opinnäytetyö on osa kansainvälistä Increasing Ethical Competence in Midwifery Eduacation and Practice (INEC)-projektia. Projektin tarkoituksena on kehittää ja luoda työkaluja kätilöopiskelijoiden, opettajien ja harjoittelua ohjaavien kätilöiden eettisen osaamisen tukemiseen.
Toteutimme opinnäytetyöhön liittyvän opetustapahtuman etiikan opettamisen kehittämisen teemapäivässä Turun ammattikorkeakoulun Ruiskadun yksikössä. Opetustapahtumaan osallistui 18 toisen vuoden kätilö- ja terveydenhoitajaopiskelijaa. Opiskelijoista valittiin sosiodraamaan neljä vapaaehtoista näyttelemään matkasynnytystä. Muut opiskelijat toimivat draaman havainnoitsijoina. Yksi opinnäytetyön tekijöistä toimi näyttelijäryhmän mentorina ja toinen keskustelunohjaajana.
Sosiodraaman jälkeen käytiin jälkikeskustelu, joka koettiin hyvin tärkeänä osana oppimista. Keskustelusta kävi ilmi, että naisen oikeus hyvään, ammattitasoiseen hoitoon ei toteudu matkasynnytyksessä. Lisäksi lapsen oikeus hyvään syntymään, turvallisuus, perhe- ja terveyskeskeisyys jäävät toteutumatta matkasynnytyksessä ja sen hoidossa.
Keskustelun jälkeen kerättiin kirjallinen palaute. Palautteesta kävi ilmi, että 17 opiskelijaa koki sosiodraaman soveltuvan etiikan opetusmenetelmäksi. Opiskelijoiden mielestä sosiodraama aktivoi osallistujia tavanomaista luennointia enemmän ja sitä pidettiin vapaana ja rentona suorituksena. Lisäksi opiskelijat kokivat sosiodraaman nostavan uusia näkökulmia, herättävän keskustelua ja pohdintaa sekä lisäävän opiskeluintoa.
Opetustapahtumassa saadun palautteen perusteella sosiodraamaa voisi käyttää etiikan opetusmenetelmänä ammattikorkeakoulussa hoitotyön koulutuksessa. Jatkossa sosiodraamaa varten voidaan kehittää uusia tilanteita, joita etiikan opetuksessa voidaan käyttää.
Toteutimme opinnäytetyöhön liittyvän opetustapahtuman etiikan opettamisen kehittämisen teemapäivässä Turun ammattikorkeakoulun Ruiskadun yksikössä. Opetustapahtumaan osallistui 18 toisen vuoden kätilö- ja terveydenhoitajaopiskelijaa. Opiskelijoista valittiin sosiodraamaan neljä vapaaehtoista näyttelemään matkasynnytystä. Muut opiskelijat toimivat draaman havainnoitsijoina. Yksi opinnäytetyön tekijöistä toimi näyttelijäryhmän mentorina ja toinen keskustelunohjaajana.
Sosiodraaman jälkeen käytiin jälkikeskustelu, joka koettiin hyvin tärkeänä osana oppimista. Keskustelusta kävi ilmi, että naisen oikeus hyvään, ammattitasoiseen hoitoon ei toteudu matkasynnytyksessä. Lisäksi lapsen oikeus hyvään syntymään, turvallisuus, perhe- ja terveyskeskeisyys jäävät toteutumatta matkasynnytyksessä ja sen hoidossa.
Keskustelun jälkeen kerättiin kirjallinen palaute. Palautteesta kävi ilmi, että 17 opiskelijaa koki sosiodraaman soveltuvan etiikan opetusmenetelmäksi. Opiskelijoiden mielestä sosiodraama aktivoi osallistujia tavanomaista luennointia enemmän ja sitä pidettiin vapaana ja rentona suorituksena. Lisäksi opiskelijat kokivat sosiodraaman nostavan uusia näkökulmia, herättävän keskustelua ja pohdintaa sekä lisäävän opiskeluintoa.
Opetustapahtumassa saadun palautteen perusteella sosiodraamaa voisi käyttää etiikan opetusmenetelmänä ammattikorkeakoulussa hoitotyön koulutuksessa. Jatkossa sosiodraamaa varten voidaan kehittää uusia tilanteita, joita etiikan opetuksessa voidaan käyttää.