Etiikan sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyden osaamisen edistäminen : opetusmenetelmänä oppimispeli
Haapanen, Ida; Kara, Elena; Päivinen, Elina (2015)
Haapanen, Ida
Kara, Elena
Päivinen, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091414590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091414590
Tiivistelmä
Aikuisten on todettu oppivan parhaiten aktiivisten opetusmenetelmien avulla. Varsinkin vähemmän kiinnostavien aiheiden oppiminen on nautittavampaa oppimispelien kautta. Pelit ovat hyvä keino lähestyä painavia aiheita, kuten etiikkaa. Eettisten oppimispelien avulla voidaan
kasvattaa opiskelijan kriittistä ajattelua hauskassa oppimisympäristössä. Opiskelijat voivat opetella eettisten päätösten tekemistä ja omien arvojensa tutkimista. Pelit voivat myös auttaa opiskelijoita omien arvojensa selkeyttämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice-projektia (INEC). INEC on vuonna 2013 alkanut kansainvälinen kolmevuotinen projekti,
jonka ensisijaisena tarkoituksena on tuottaa työkaluja kätilöopiskelijan eettisen osaamisen tukemiseen teoriassa ja harjoittelujaksoilla. Projektin aikaisemmassa vaiheessa tehdyissä opinnäytetöissä on havaittu, että etiikan opetuksessa tulisi käyttää enemmän perinteisistä
opetusmenetelmistä poikkeavia menetelmiä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää etiikan opetusta seksuaali- ja lisääntymisterveyden aihealueilla. Opinnäytetyöhön liittyvä tehtävä on suunnitella ja toteuttaa
opetustapahtuma etiikan teemapäivään 12.5.2015. Lisäksi tehtävänä on luoda teemapäivässä opetusmenetelmänä käytettävä oppimispeli, jota voidaan hyödyntää etiikan sekä seksuaali- ja
lisääntymisterveyden ja naisen hoitotyön opetuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuloksena syntyi lautapeli SLETPE. Peliä testattiin kätilö- ja terveydenhoitajaopiskelijoilla etiikan teemapäivässä Turun ammattikorkeakoulussa. Opiskelijat kokivat pelin mielenkiintoiseksi, selkeäksi ja toimivaksi ja
olisivat valmiita pelaamaan sitä uudelleen. Opiskelijat saivat oppimispelin avulla uusia näkökulmia etiikkaan. Kaikki teemapäivään osallistuneet opiskelijat totesivat, että peliä tulisi jatkossa käyttää etiikan ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden opetuksessa
kasvattaa opiskelijan kriittistä ajattelua hauskassa oppimisympäristössä. Opiskelijat voivat opetella eettisten päätösten tekemistä ja omien arvojensa tutkimista. Pelit voivat myös auttaa opiskelijoita omien arvojensa selkeyttämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice-projektia (INEC). INEC on vuonna 2013 alkanut kansainvälinen kolmevuotinen projekti,
jonka ensisijaisena tarkoituksena on tuottaa työkaluja kätilöopiskelijan eettisen osaamisen tukemiseen teoriassa ja harjoittelujaksoilla. Projektin aikaisemmassa vaiheessa tehdyissä opinnäytetöissä on havaittu, että etiikan opetuksessa tulisi käyttää enemmän perinteisistä
opetusmenetelmistä poikkeavia menetelmiä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää etiikan opetusta seksuaali- ja lisääntymisterveyden aihealueilla. Opinnäytetyöhön liittyvä tehtävä on suunnitella ja toteuttaa
opetustapahtuma etiikan teemapäivään 12.5.2015. Lisäksi tehtävänä on luoda teemapäivässä opetusmenetelmänä käytettävä oppimispeli, jota voidaan hyödyntää etiikan sekä seksuaali- ja
lisääntymisterveyden ja naisen hoitotyön opetuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuloksena syntyi lautapeli SLETPE. Peliä testattiin kätilö- ja terveydenhoitajaopiskelijoilla etiikan teemapäivässä Turun ammattikorkeakoulussa. Opiskelijat kokivat pelin mielenkiintoiseksi, selkeäksi ja toimivaksi ja
olisivat valmiita pelaamaan sitä uudelleen. Opiskelijat saivat oppimispelin avulla uusia näkökulmia etiikkaan. Kaikki teemapäivään osallistuneet opiskelijat totesivat, että peliä tulisi jatkossa käyttää etiikan ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden opetuksessa