Kiinteistönvälitysliikkeen valinta kuluttajan näkökulmasta: Case Huoneistokeskus Oy, Pori
Hietalahti, Milla (2015)
Hietalahti, Milla
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091514635
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kiinteistönvälitysliikkeen valintaa kuluttajan näkökulmasta. Työ tehtiin toimeksiantona Huoneistokeskus Oy:n Porin toimipisteelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli haastatella puhelimitse Huoneistokeskuksen myyntitoimeksiannon tehneitä asiakkaita ja selvittää, miksi he olivat valinneet kyseisen yrityksen asuntonsa välittäjäksi. Tutkimuksella haluttiin myös saada selville asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttaneita tekijöitä.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruu toteutettiin puhelimitse puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltavat olivat jo asuntonsa myyneitä entisiä asiakkaita, jotka kerättiin Huoneistokeskuksen asiakasrekisteristä. Haastattelut nauhoitettiin haastateltavien luvalla sekä litteroitiin analysointia varten. Teoriaosassa kerrotaan yleisesti kiinteistönvälitysalasta, kuluttajan ostokäyttäytymisestä sekä ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimukseen osallistui 10 henkilöä, 5 miestä ja naista. Vastaajia oli kaikista ikä- ja koulutusluokista. Tutkimuksessa todettiin, että asiakkaat valisivat Huoneistokeskuksen asuntonsa välittäjäksi pääasiassa muutamasta syystä: valinta tehtiin kiinteistövälittäjän perusteella, koska asiakas tunsi hänet ennalta. Toisena merkittävänä tekijänä pidettiin sitä, että uusi ostettava asunto oli myös Huoneistokeskuksen välityksessä. Kolmantena tärkeänä tekijänä vaikutti henkilökunnan tai tietyn kiinteistövälittäjän ammattitaitoisuus sekä yrityksen luotettavuus.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruu toteutettiin puhelimitse puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltavat olivat jo asuntonsa myyneitä entisiä asiakkaita, jotka kerättiin Huoneistokeskuksen asiakasrekisteristä. Haastattelut nauhoitettiin haastateltavien luvalla sekä litteroitiin analysointia varten. Teoriaosassa kerrotaan yleisesti kiinteistönvälitysalasta, kuluttajan ostokäyttäytymisestä sekä ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimukseen osallistui 10 henkilöä, 5 miestä ja naista. Vastaajia oli kaikista ikä- ja koulutusluokista. Tutkimuksessa todettiin, että asiakkaat valisivat Huoneistokeskuksen asuntonsa välittäjäksi pääasiassa muutamasta syystä: valinta tehtiin kiinteistövälittäjän perusteella, koska asiakas tunsi hänet ennalta. Toisena merkittävänä tekijänä pidettiin sitä, että uusi ostettava asunto oli myös Huoneistokeskuksen välityksessä. Kolmantena tärkeänä tekijänä vaikutti henkilökunnan tai tietyn kiinteistövälittäjän ammattitaitoisuus sekä yrityksen luotettavuus.