Kehityskeskustelu osana strategista henkilöstöjohtamista : kehityskeskusteluprosessin kehittäminen
Kössi, Sara (2015)
Kössi, Sara
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091614661
Tiivistelmä
Kehityskeskusteluja käydään lukuisissa suomalaisissa organisaatiossa vuosittain. Kehityskeskusteluilla tai esimies- ja alaiskeskustelulla tarkoitetaan systemaattista prosessia, jonka avulla organisaation eri tahot käyvät rakentavaa ja avointa keskustelua organisaation sekä sen jäsenten tavoitteista, nykytilasta ja kehittämistarpeista.
Onnistuessaan kehityskeskustelut voivat olla strateginen työkalu, jolla kehitetään koko organisaation toimintaa.
Tutkimukset osoittavat, että yleisesti kehityskeskustelut koetaan hyödyllisenä organisaation toimintaa kehittävänä työkaluna, mutta toisaalta itse keskustelujen kehityskaari on jämähtänyt organisaatioissa paikoilleen. Sanana kehityskeskustelu herättääkin tunteita ja keskustelu saatetaan kokea joillain organisaation tasoilla jopa ajanhaaskauksena. Toimiakseen kehityskeskustelut vaativatkin sitoutumista kaikilta organisaation jäseniltä.
Onnistuneita kehityskeskusteluja käydään koko organisaatiossa ylimmästä johdosta, toimihenkilöihin, esimiehiin ja suorittavaa työtä tekeviin työntekijöihin. Tällöin ne palvelevat koko organisaatiota ja edesauttavat sen kehittymistä ja nykytilanteen arviointia. Vuorovaikutus onkin kehityskeskustelujen kantava teema.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua kehityskeskusteluihin osana strategista henkilöstöjohtamista ja luoda tutkimuksen ja teorian yhdistelmästä pohja ja malli työntekijälähtöiselle kehityskeskustelujen järjestämiselle. Toiminnallinen kehittämistutkimus jakautui internet-kyselyyn ja teemahaastatteluihin, joiden kautta selvitettiin toimeksiantajayritys Pernod-Ricard Finland Oy:n henkilöstön tuntemuksia ja ajatuksia tämän hetkisestä kehityskeskusteluprosessista. Työtä ohjasivat tutkimuskysymykset: ”Millainen on hyvä ja toimiva kehityskeskustelu, josta on hyötyä koko organisaatiolle?” ja ”Millaisena kehityskeskusteluprosessi koetaan henkilöstön keskuudessa?”.
Onnistuessaan kehityskeskustelut voivat olla strateginen työkalu, jolla kehitetään koko organisaation toimintaa.
Tutkimukset osoittavat, että yleisesti kehityskeskustelut koetaan hyödyllisenä organisaation toimintaa kehittävänä työkaluna, mutta toisaalta itse keskustelujen kehityskaari on jämähtänyt organisaatioissa paikoilleen. Sanana kehityskeskustelu herättääkin tunteita ja keskustelu saatetaan kokea joillain organisaation tasoilla jopa ajanhaaskauksena. Toimiakseen kehityskeskustelut vaativatkin sitoutumista kaikilta organisaation jäseniltä.
Onnistuneita kehityskeskusteluja käydään koko organisaatiossa ylimmästä johdosta, toimihenkilöihin, esimiehiin ja suorittavaa työtä tekeviin työntekijöihin. Tällöin ne palvelevat koko organisaatiota ja edesauttavat sen kehittymistä ja nykytilanteen arviointia. Vuorovaikutus onkin kehityskeskustelujen kantava teema.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua kehityskeskusteluihin osana strategista henkilöstöjohtamista ja luoda tutkimuksen ja teorian yhdistelmästä pohja ja malli työntekijälähtöiselle kehityskeskustelujen järjestämiselle. Toiminnallinen kehittämistutkimus jakautui internet-kyselyyn ja teemahaastatteluihin, joiden kautta selvitettiin toimeksiantajayritys Pernod-Ricard Finland Oy:n henkilöstön tuntemuksia ja ajatuksia tämän hetkisestä kehityskeskusteluprosessista. Työtä ohjasivat tutkimuskysymykset: ”Millainen on hyvä ja toimiva kehityskeskustelu, josta on hyötyä koko organisaatiolle?” ja ”Millaisena kehityskeskusteluprosessi koetaan henkilöstön keskuudessa?”.