Karjatilan liiketoimintavaihtoehtojen kartoitus markkinatutkimuksen keinoin
Aaltonen, Aleksi (2015)
Aaltonen, Aleksi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091814719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091814719
Tiivistelmä
Opinnäytteen tilaajana toimii sysmäläisen karjatilan isäntä Eino Aaltonen. Tila tulee lopettamaan karjanpidon suuren investointitarpeen vuoksi, mutta toimintaa tilalla on tarkoitus kuitenkin jatkaa muussa muodossa. Uusi yrittäjä tilalle nykyisen omistajapariskunnan jälkeen on todennäköisesti heidän poikansa. Opinnäytetyö esittelee uuden yrittäjän huomioon otettavia seikkoja sekä uusia liiketoimintavaihtoehtoja tilalle punniten niitä markkinointiviestinnän keinoin. Opinnäytetyö painottuu markkinointiin. Opinnäytetyön tavoitteeksi asettui rakentaa käytännön apuväline ja opas uudelle yrittäjälle sekä muille maatiloille, jotka ovat samassa tilanteessa.
Opinnäytetyön tietopohjana on käytetty markkinointia ja markkinointi-viestintää käsittelevää kirjallisuutta. Työ rakentuu rinnakkain teoriapohjasta ja sen soveltamisesta Sysmän tilaan. Teorian pohjalta analysoitiin tilan liiketoimintavaihtoehtoja. Opinnäytetyö rakentuu kolmesta pääkohdasta, joita ovat markkinointimix, yrityksen toimintaympäristö sekä asiakkaat. Nämä ovat tilalle tärkeimmät huomioon otettavat sekä panostettavat asiat. Markkinointimix-osio käsittelee yrityksen eri kilpailutekijöitä. Toimintaympäristö-kappaleessa käsitellään yritykseen ja yrittäjään vaikuttavia ulkoisia tekijöitä. Asiakas-kappaleessa tärkeäksi nostetaan asiakkaiden segmentointi sekä käsitellään Sysmän tilan asiakasperustaa ja keinoja asiakassuhteista huolehtimiseen.
Opinnäytetyön tärkein tulos ja johtopäätös on markkinoinnin oleellisuuden painottaminen uusille ja nykyisille yrittäjille. Asiakasperustan valinta sekä asiakkaiden segmentointi mahdollisimman pieniin kokonaisuuksiin on yksi kulmakivistä.
Opinnäytetyön tietopohjana on käytetty markkinointia ja markkinointi-viestintää käsittelevää kirjallisuutta. Työ rakentuu rinnakkain teoriapohjasta ja sen soveltamisesta Sysmän tilaan. Teorian pohjalta analysoitiin tilan liiketoimintavaihtoehtoja. Opinnäytetyö rakentuu kolmesta pääkohdasta, joita ovat markkinointimix, yrityksen toimintaympäristö sekä asiakkaat. Nämä ovat tilalle tärkeimmät huomioon otettavat sekä panostettavat asiat. Markkinointimix-osio käsittelee yrityksen eri kilpailutekijöitä. Toimintaympäristö-kappaleessa käsitellään yritykseen ja yrittäjään vaikuttavia ulkoisia tekijöitä. Asiakas-kappaleessa tärkeäksi nostetaan asiakkaiden segmentointi sekä käsitellään Sysmän tilan asiakasperustaa ja keinoja asiakassuhteista huolehtimiseen.
Opinnäytetyön tärkein tulos ja johtopäätös on markkinoinnin oleellisuuden painottaminen uusille ja nykyisille yrittäjille. Asiakasperustan valinta sekä asiakkaiden segmentointi mahdollisimman pieniin kokonaisuuksiin on yksi kulmakivistä.