KÄSITYKSIÄ LIIKKUMISEN EDISTÄMISESTÄ AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Korpinen, Virva (2015)
Korpinen, Virva
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114741
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää käsityksiä liikkumisen edistämisestä ammattikorkeakoulussa. Tutkimus toteutettiin yhdessä keskisuuressa monialaisessa oppilaitoksessa fenomeno-grafisella otteella. Tutkimusaineistoa tuottivat oppilaitoksessa työskentelevät. Vastausaineisto kerättiin verkkokyselynä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin fenomenografista analyysitapaa.
Tutkimuksen mukaan siihen osallistuneilla henkilöstön edustajilla on jaettu käsitys liikkumisen edistämisestä. Heidän käsityksissään liikkumisen edistäminen on vaikuttamistyötä. Liikkumisen edistämisen ammattikorkeakoulussa voidaan siten Harjua (2004) mukaillen tulkita olevan jokapäiväisiin käytäntöihin nivoutuvaa arkielämän politiikkaa. Toimijuus on yhteisössä, jonka osallisia ovat kaikki korkeakoulun opiskelijat ja -toimijat. (Ansala 2013, 8.)
Tutkimuksen perusteella liikkumisen edistämisen voidaan päätellä olevan laajemmin vaikuttavuusajattelua. Käytännön tasolle vietynä se on myös toimintakulttuurin kehittämistyötä yhteisössä.
Tutkimus avasi kiinnostavan yhteiskunnallisen kehittämisnäkökulman. Ammattikorkeakoulujen liikkumisen edistämistyö voidaan tämän tutkimuksen valossa nähdä ennen muuta vaikuttavuusinvestointina. Nuorten aikuisten liikkumisen edistämisen sisällyttäminen selkeämmin ammattikorkeakoulun perustehtävän toteutukseen korkeakoulupäivän aikaisilla toimilla toisi mahdollisuuden ehkäistä niitä yhteiskunnallisia haasteita, jotka liittyvät erityisesti paikallaanolon kasvuun.
Tutkimuksen mukaan siihen osallistuneilla henkilöstön edustajilla on jaettu käsitys liikkumisen edistämisestä. Heidän käsityksissään liikkumisen edistäminen on vaikuttamistyötä. Liikkumisen edistämisen ammattikorkeakoulussa voidaan siten Harjua (2004) mukaillen tulkita olevan jokapäiväisiin käytäntöihin nivoutuvaa arkielämän politiikkaa. Toimijuus on yhteisössä, jonka osallisia ovat kaikki korkeakoulun opiskelijat ja -toimijat. (Ansala 2013, 8.)
Tutkimuksen perusteella liikkumisen edistämisen voidaan päätellä olevan laajemmin vaikuttavuusajattelua. Käytännön tasolle vietynä se on myös toimintakulttuurin kehittämistyötä yhteisössä.
Tutkimus avasi kiinnostavan yhteiskunnallisen kehittämisnäkökulman. Ammattikorkeakoulujen liikkumisen edistämistyö voidaan tämän tutkimuksen valossa nähdä ennen muuta vaikuttavuusinvestointina. Nuorten aikuisten liikkumisen edistämisen sisällyttäminen selkeämmin ammattikorkeakoulun perustehtävän toteutukseen korkeakoulupäivän aikaisilla toimilla toisi mahdollisuuden ehkäistä niitä yhteiskunnallisia haasteita, jotka liittyvät erityisesti paikallaanolon kasvuun.