Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ahotoinnista
Flemming-Uussaari, Mia (2015)
Flemming-Uussaari, Mia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211828
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa osaamisen tunnistamisen prosessin onnistumisesta ja kehittää prosessin käytänteitä. Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen ja sitä pyysi Steniuksen kampuksen aikuiskoulutuksen opettajat. Teoriaosuudessa teoreettisena viitekehyksenä käytettiin teoriatietoa aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja Satakunnan ammattikorkeakoulun aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen dokumentointiohjeistusta. Teoriaosuudessa viitattiin myös sairaanhoitajan ammatilliseen osaamiseen.
Aineistonkeruu toteutettiin vapaamuotoisena esseetyyppisenä vastaamisena tutkimusongelmiin. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Satakunnan ammattikorkeakoulun Steniuksen kampuksen hoitotyön koulutusohjelman toisen ja kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Kysymykset lähetettiin vastaajille sähköpostilla (75) ja vastauksia saatiin 32. Vastausprosentti oli 42 %.
Tässä tutkimuksessa nousi esiin hyviä kehittämisideoita ahotointiin liittyen. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen koettiin hyväksi käytännöksi mutta informaatiota ahotoinnista kaivattiin paljon lisää sekä tutor-opettajan yksilöllistä opiskelijan ohjausta ahotointi prosessin aikana. Lisäksi toivottiin hakuprosessin yksinkertaistamista, koska sähköinen asiointi koettiin hankalaksi käyttää. Jatkotutkimusaiheena voisi olla ahotointiin osallistuvan opettajan näkökulma prosessin sujuvuudesta ja hyvistä käytänteistä.
Aineistonkeruu toteutettiin vapaamuotoisena esseetyyppisenä vastaamisena tutkimusongelmiin. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Satakunnan ammattikorkeakoulun Steniuksen kampuksen hoitotyön koulutusohjelman toisen ja kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Kysymykset lähetettiin vastaajille sähköpostilla (75) ja vastauksia saatiin 32. Vastausprosentti oli 42 %.
Tässä tutkimuksessa nousi esiin hyviä kehittämisideoita ahotointiin liittyen. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen koettiin hyväksi käytännöksi mutta informaatiota ahotoinnista kaivattiin paljon lisää sekä tutor-opettajan yksilöllistä opiskelijan ohjausta ahotointi prosessin aikana. Lisäksi toivottiin hakuprosessin yksinkertaistamista, koska sähköinen asiointi koettiin hankalaksi käyttää. Jatkotutkimusaiheena voisi olla ahotointiin osallistuvan opettajan näkökulma prosessin sujuvuudesta ja hyvistä käytänteistä.