Markkina- ja kilpailijatutkimus Laitosjalkine Oy:n ESD-jalkineille Etelä-Koreassa
Virronen, Ingrit (2015)
Virronen, Ingrit
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092514876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092514876
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkina- ja kilpailijatutkimus Laitosjalkine Oy:n ESD-jalkineille Etelä-Koreassa. Opinnäytetyö toteutettiin Laitosjalkine Oy:lle, joka valmistaa työjalkineita monipuolisesti erilaisiin tarpeisiin ja olosuhteisiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kilpailijatilanne ESD-jalkineille Etelä-Koreassa ja selvittää, voisiko Laitosjalkineen vastaaville tuotteille olla kysyntää. Tutkimus suoritettiin loppukevään ja kesän 2015 aikana.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsiteltiin markkinatutkimusta, sen eri tyyppejä ja luotettavuutta. Lisäksi käsittelyssä oli tuotteen lanseeraaminen erityisesti business to business -mielessä ja lanseerausprosessi. Teoria osuuden lähteinä käytettiin lähinnä ammattikirjallisuutta.
Tutkimuksen empiirinen osa koostui kolmesta osasta. Ensimmäisenä tutkittiin Etelä-Korean markkinoita ja selvitettiin siellä olevan kysynnän määrää. Seuraavaksi tutkittiin Laitosjalkineen ESD-jalkineiden ominaisuuksia ja vertailtiin niitä muiden yritysten tuotteisiin. Lisäksi selvitettiin kilpailun määrä Koreassa, eli paljonko maassa on samankaltaisia tuotteita tarjoavia yrityksiä. Kolmanneksi suoritettiin asiakaskysely, jossa haastateltiin suomalaisia ESD-jalkineita käyttäviä yrityksiä Etelä-Koreassa.
Lopputuloksena kohdeyritykselle esitetään ratkaisuksi vielä oman brändin ja strategian kehittämistä, sekä kontaktien luomista Etelä-Koreaan. ESD-jalkineille on Etelä-Koreassa kysyntää, mutta myös kokeneita kilpailijoita on paljon.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsiteltiin markkinatutkimusta, sen eri tyyppejä ja luotettavuutta. Lisäksi käsittelyssä oli tuotteen lanseeraaminen erityisesti business to business -mielessä ja lanseerausprosessi. Teoria osuuden lähteinä käytettiin lähinnä ammattikirjallisuutta.
Tutkimuksen empiirinen osa koostui kolmesta osasta. Ensimmäisenä tutkittiin Etelä-Korean markkinoita ja selvitettiin siellä olevan kysynnän määrää. Seuraavaksi tutkittiin Laitosjalkineen ESD-jalkineiden ominaisuuksia ja vertailtiin niitä muiden yritysten tuotteisiin. Lisäksi selvitettiin kilpailun määrä Koreassa, eli paljonko maassa on samankaltaisia tuotteita tarjoavia yrityksiä. Kolmanneksi suoritettiin asiakaskysely, jossa haastateltiin suomalaisia ESD-jalkineita käyttäviä yrityksiä Etelä-Koreassa.
Lopputuloksena kohdeyritykselle esitetään ratkaisuksi vielä oman brändin ja strategian kehittämistä, sekä kontaktien luomista Etelä-Koreaan. ESD-jalkineille on Etelä-Koreassa kysyntää, mutta myös kokeneita kilpailijoita on paljon.