Hotellin asiakkaan näkökulma osallistavaan majoitusalan ympäristömerkkiin : case Green Key Finland
Norokytö, Laura (2015)
Norokytö, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015093015023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015093015023
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen ympäristökasvatus Oy ja sen hallinnoima Green Key – ympäristömerkki. Green Key on kansainvälinen ympäristömerkki matkailualan toimijoille, joka pyrkii osallistamaan hotellien asiakkaita hotellien tekemään ympäristötyöhön. Työn tavoitteena oli selvittää, miten hotellien asiakkaat suhtautuvat hotellien tekemään ympäristötyöhön, missä määrin asiakkaat ovat itse valmiita osallistumaan ympäristötyöhön hotellissa majoittuessaan sekä mitä kanavia hotellin olisi hyvä käyttää ympäristö-viestinnässään. Menetelmänä oli kvantitatiivinen kysely, johon saatiin 193 vastausta.
Keskeinen tietoperusta avaa ympäristöystävällisen hotellin, ympäristöviestinnän ja ympäristökasvatuksen käsitteitä. Lisäksi käsitellään yritysten yhteiskuntavastuuta sekä uutta tutkimustietoa hotellien asiakkaiden suhtautumisesta hotellien ympäristötyöhön sekä hotellien ympäristömerkintöihin. Lähdekirjallisuuden perusteella jotkut hotellien ympäristöteot ovat jo muuttuneet asiakkaiden kannalta itsestäänselvyyksiksi, eivätkä enää tuota lisäarvoa asiakkaalle. Tämän seikan vahvistivat myös kyselytutkimuksen tulokset. Hotelleissa olisikin hyvä miettiä innovatiivisia lähestymistapoja, joilla kilpailuetua voidaan saavuttaa.
Kyselyn perusteella hotellin asiakkaat ovat valmiita osallistumaan erilaisiin ympäristöön liittyviin aktiviteetteihin hotellissa majoittuessaan. Suosituimmiksi osoittautuivat konkreettiset luonnonläheiset keinot tutustua ympäristöön, kuten luontopolulla kävely tai puunistutusprojekti. Tällaiset aidosti luonnon lähelle tuovat tavat voisivat olla suomalaisille matkailijoille aidosti mieleenpainuva ja lisäarvoa tuottava kokemus hotellissa majoittuessa. Sitä voitaisiin myös hyödyntää hotellin markkinoinnissa ulkomaalaisille asiakkaille. Hotellien täytyy kuitenkin ottaa huomioon, etteivät kaikki asiakkaat halua osallistua minkäänlaisiin aktiviteetteihin. Myös hotellin imago ja asiakaskunta täytyy muistaa ottaa huomioon. Kyselyn tulosten mukaan selkeästi paras kanava kertoa asiakkaille hotellin tekemästä ympäristötyöstä ovat hotellin omat verkkosivut.
Keskeinen tietoperusta avaa ympäristöystävällisen hotellin, ympäristöviestinnän ja ympäristökasvatuksen käsitteitä. Lisäksi käsitellään yritysten yhteiskuntavastuuta sekä uutta tutkimustietoa hotellien asiakkaiden suhtautumisesta hotellien ympäristötyöhön sekä hotellien ympäristömerkintöihin. Lähdekirjallisuuden perusteella jotkut hotellien ympäristöteot ovat jo muuttuneet asiakkaiden kannalta itsestäänselvyyksiksi, eivätkä enää tuota lisäarvoa asiakkaalle. Tämän seikan vahvistivat myös kyselytutkimuksen tulokset. Hotelleissa olisikin hyvä miettiä innovatiivisia lähestymistapoja, joilla kilpailuetua voidaan saavuttaa.
Kyselyn perusteella hotellin asiakkaat ovat valmiita osallistumaan erilaisiin ympäristöön liittyviin aktiviteetteihin hotellissa majoittuessaan. Suosituimmiksi osoittautuivat konkreettiset luonnonläheiset keinot tutustua ympäristöön, kuten luontopolulla kävely tai puunistutusprojekti. Tällaiset aidosti luonnon lähelle tuovat tavat voisivat olla suomalaisille matkailijoille aidosti mieleenpainuva ja lisäarvoa tuottava kokemus hotellissa majoittuessa. Sitä voitaisiin myös hyödyntää hotellin markkinoinnissa ulkomaalaisille asiakkaille. Hotellien täytyy kuitenkin ottaa huomioon, etteivät kaikki asiakkaat halua osallistua minkäänlaisiin aktiviteetteihin. Myös hotellin imago ja asiakaskunta täytyy muistaa ottaa huomioon. Kyselyn tulosten mukaan selkeästi paras kanava kertoa asiakkaille hotellin tekemästä ympäristötyöstä ovat hotellin omat verkkosivut.