Asiakastyytyväisyyskysely Mielenterveysyksikkö Tuuman mielenterveyspalveluista
Saukko, Tarja (2015)
Saukko, Tarja
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100215092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100215092
Tiivistelmä
Kansaneläkelaitoksen vuoden 2014 tilastojen mukaan mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöt aiheuttivat eniten työkyvyttömyyttä Suomessa. Tämän tutkimuksen tilaajana oli Mielenterveysyksikkö Tuuma Oulaisista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 50 asiakasta. Tutkimus suoritettiin 1.11.2014-31.1.2015.
Tutkimuksen tavoitteena oli asiakastyytyväisyyskyselyn avulla tuottaa tietoa Mielenterveysyksikkö Tuuman henkilökunnalle palveluprosessin toimivuudesta asiakkaiden näkökulmasta, jotta palvelujen laatua voidaan kehittää. Asiakkaille annettiin myös mahdollisuus esittää kehittämisehdotuksia mielenterveyspalveluihin, jotta saatiin heidän äänensä kuuluviin. Mielenterveyspalveluja tutkittiin tässä tutkimuksessa palveluprosessin näkökulmasta. Palveluprosessiin kuuluivat tiedonsaanti palveluista, palvelujen saatavuus, vastaanottokäynti, osallisuus hoitoon, tiedonsaanti asioista sekä turvallisuus ja viihtyvyys.
Tutkimustulosten mukaan eniten tietoa mielenterveyspalveluista saatiin Internetistä. Seuraavina tiedon lähteinä olivat terveydenhuolto sekä ystävät ja tuttavat. Vähiten tietoa saatiin sanomalehdistä, ilmoitustauluilta ja puhelinluettelosta. Asiakkaat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä vastaanottokäynteihin, hoidon osallisuuteen, tiedonsaantiin asioista sekä turvallisuuteen ja viihtyvyyteen. Palvelujen saatavuudessa koettiin tyytymättömyyttä lääkärin ja hoitajien vastaanottoaikojen saannissa.
Tutkimustulosten mukaan kehitettävää on lääkärin ja hoitajien vastaanottoaikojen saannissa. Kehittämishaasteita ovat kokoaikaisen lääkärin palkkaaminen ja hoitajien määrän lisääminen. Säännölliset psykologin ja sosiaalihoitajan palvelut myös nähtiin tarpeellisena.
Tutkimuksen tavoitteena oli asiakastyytyväisyyskyselyn avulla tuottaa tietoa Mielenterveysyksikkö Tuuman henkilökunnalle palveluprosessin toimivuudesta asiakkaiden näkökulmasta, jotta palvelujen laatua voidaan kehittää. Asiakkaille annettiin myös mahdollisuus esittää kehittämisehdotuksia mielenterveyspalveluihin, jotta saatiin heidän äänensä kuuluviin. Mielenterveyspalveluja tutkittiin tässä tutkimuksessa palveluprosessin näkökulmasta. Palveluprosessiin kuuluivat tiedonsaanti palveluista, palvelujen saatavuus, vastaanottokäynti, osallisuus hoitoon, tiedonsaanti asioista sekä turvallisuus ja viihtyvyys.
Tutkimustulosten mukaan eniten tietoa mielenterveyspalveluista saatiin Internetistä. Seuraavina tiedon lähteinä olivat terveydenhuolto sekä ystävät ja tuttavat. Vähiten tietoa saatiin sanomalehdistä, ilmoitustauluilta ja puhelinluettelosta. Asiakkaat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä vastaanottokäynteihin, hoidon osallisuuteen, tiedonsaantiin asioista sekä turvallisuuteen ja viihtyvyyteen. Palvelujen saatavuudessa koettiin tyytymättömyyttä lääkärin ja hoitajien vastaanottoaikojen saannissa.
Tutkimustulosten mukaan kehitettävää on lääkärin ja hoitajien vastaanottoaikojen saannissa. Kehittämishaasteita ovat kokoaikaisen lääkärin palkkaaminen ja hoitajien määrän lisääminen. Säännölliset psykologin ja sosiaalihoitajan palvelut myös nähtiin tarpeellisena.